Podvody, které se snaží oběti nalákat na podezřelý finanční produkt, rostou v Česku i ve světě doslova jako houby po dešti.
Podvody, které se snaží oběti nalákat na podezřelý finanční produkt, rostou v Česku i ve světě doslova jako houby po dešti. Podle zprávy společnosti Gen, poskytovatele produktů Avast, AVG, Norton a dalších, za poslední čtvrtletí v Česku vzrostlo riziko plynoucí z tohoto typu hrozeb o 226 % a v porovnání s ostatními zeměmi jsme se tak umístili na 3. místě (po Kolumbii a Německu).
Podvodníci sledují aktuální trendy a podle nich upravují výběr zneužitých známých osobností, před volbami se typicky jedná politiky, a to napříč politickým spektrem. Kyberzločinci se snaží nalákat ty, kteří chtějí zlepšit svou aktuální finanční situaci nebo se zajistit na důchod. Podvody jsou navíc s využíváním generativní umělé inteligence sofistikovanější a přesvědčivější než kdy dřív.
Deepfake metody umožňují tvorbu videí, kdy známé osoby říkají libovolná sdělení, a stránky a texty, na které podvodníci své oběti přesměrovávají, jsou často napsány téměř bezchybnou češtinou a zdařile napodobují vizuální identitu legitimních organizací i médií.
Podvodníci šíří svůj obsah ve velkém měřítku prostřednictvím placených reklam na sociálních sítích Facebook a Instagram, které mnoho lidí považuje za bezpečné a může se proto na tyto škodlivé příspěvky snadněji nachytat.
„Lidé by měli být obezřetní, protože v záplavě legitimních zpráv se snadno schová ta, která se snaží sdělení využít k nabízení podvodných investičních produktů,“ říká bezpečnostní expert v Genu Alexej Savčin. „Jako vždy je třeba mít se na pozoru především před produkty slibující stabilní pasivní příjem či okamžité a vysoké zhodnocení investic.“


KOMENTÁŘE