V pátek 1. března vstoupil na český trh nový účetní program Evala s jasným cílem – nabídnout účetním kancelářím a samostatným účetním moderní nástroj pro 21. století.
V pátek 1. března vstoupil na český trh nový účetní program Evala s jasným cílem – nabídnout účetním kancelářím a samostatným účetním moderní nástroj pro 21. století.
Za vývojem Evaly stojí brněnská společnost Seyfor, jedna z největších IT firem ve střední Evropě.
Brněnští vývojáři před sebou v roce 2020 měli jasný cíl: vytvořit produkt na zelené louce s využitím nejmodernějších technologií. Cesta od původního prototypu k finální verzi programu trvala čtyři roky, na vývoji Evaly pracovala zhruba třicítka lidí. Ambice nového produktu je jasná a zřetelná – nahradit systémy, které se v současné době v České republice využívají.
„Většina účetních programů na českém trhu vznikla jako obecná sada nástrojů pro malé a střední firmy. My jsme se s Evalou naopak zaměřili na podnikání účetních kanceláří a snažili jsme se vytvořit program tak, aby řešil problémy, se kterými se externí účetní potýkají. Ať už to jsou složité integrace dalších nástrojů, nebo problematická komunikace se zákazníkem,“ popisuje Jan Štacha, zakladatel účetního programu Evala.
Za myšlenkou účetního programu přímo pro účetní kanceláře stojí vizionář na poli informačních technologií Martin Cígler, jenž je zároveň majitelem a spoluzakladatelem společnosti Seyfor (dříve Cigler Software či Solitea). Jedna z jeho prvních akvizic firma SAOP totiž ve Slovinsku provozuje účetní program Minimax, který je založen na podobné filozofii a je jasnou jedničkou na tamním trhu.
„Rádi bychom zopakovali naši balkánskou cestu. Ve Slovinsku máme produkt, který je Evale v mnohém podobný. Chceme, aby se na trhu prosadila a aby ji účetní kanceláře do jisté míry adoptovaly. Podle prvotního zájmu soudíme, že na novinku na trhu nejen čekají, ale že budou i spokojené, protože kdo Evalu do dnešního dne vyzkoušel, ten o ní mluví v superlativech,“ říká Cígler.
Evala vychází z praxe účetních kanceláří
V rámci vývoje bylo klíčové brzké kontaktování budoucích zákazníků, a tak tým kolem Jana Štachy často vyrážel přímo do účetních kanceláří, aby získal dokonalý přehled o každodenní pracovní rutině této profese. „Navštívili jsme asi třicet kanceláří po celé republice, kde nás zajímalo především to, co účetní v dnešní době trápí a jak by podle nich měl vypadat ideální účetní program,“ říká Štacha.
Jeho tým pak vybral několik testovacích kanceláří pro spolupráci. Ta spočívala ve vedení reálné účetní agendy v prototypu účetního programu Evala a paralelně také ve stávajícím softwaru. „Za účetními jsme jezdili prakticky každý týden, porovnávali jsme jejich zkušenosti a získávali cennou zpětnou vazbu. Především díky nim jsme Evalu dokázali dotáhnout do uživatelsky příjemné podoby, kterou po nás lidé z praxe požadovali,“ potvrzuje Štacha s tím, že spolupráce s vybranými účetními bude pokračovat i nadále.
Komplikace v podobě pandemie i recruitingu
Vývojáři museli v cestě za novým účetním programem překonat řadu překážek, včetně náročného období koronavirové pandemie. „Situace jako lockdown komplikovaly každodenní komunikaci mezi jednotlivými členy týmu, která je při způsobu vývoje, který aplikujeme, kritická. Přesto jsme se i s tímto problémem dokázali vypořádat,“ popisuje Štacha. Problematické podle něj bylo také sestavení pracovního týmu, který Evalu nakonec vyvíjel. „Na současném pracovním trhu neexistují kvalitní nezaměstnaní programátoři. Ač jsme se zdlouhavým náborem počítali, realita nás překvapila a některé pozice jsme byli schopni obsadit až více než po roce a půl od počátku náboru,“ doplňuje Štacha.
Navzdory všem překážkám se výsledek dostavil. „Zažil jsem už několik velkých softwarových projektů, Evala mimochodem patří mezi ty největší, které jsme kdy v Seyforu dělali. A zatím mám pocit, že to snad nemohlo mít lepší průběh. Ví se o mně, že velmi řeším uživatelskou stránku našich nových produktů, a musím přiznat, že se mi moc líbí, jak se Evala ovládá a jak vypadá. Má u mě deset z deseti,“ konstatuje Cígler.
KOMENTÁŘE