Při vánočních nákupech přicházejí Češi v důsledku podvodů v průměru o 13 000 korun

DomůKyberbezpečnost

Při vánočních nákupech přicházejí Češi v důsledku podvodů v průměru o 13 000 korun

Předvánoční čas – pro obchody období nejvyšších tržeb, pro spotřebitele doba, během níž se značně orientují na výhodné nabídky, a přitom se mohou vystavit vyššímu riziku podvodů při nakupování.

Podvodné QR kódy se snaží oklamat uživatele mobilních zařízení
Budníkův Thein zakládá divizi pro Kyberbezpečnost
Veřejně dostupné systémy pro správu FVE na internetu vybízejí k napadení
Kybernetické hrozby 2021: Trendem budou útoky na hesla a protokol RDP

Předvánoční čas – pro obchody období nejvyšších tržeb, pro spotřebitele doba, během níž se značně orientují na výhodné nabídky, a přitom se mohou vystavit vyššímu riziku podvodů při nakupování.

Jak ukázal průzkum Avastu, Češi si ve značné míře rizika uvědomují – více než tři čtvrtě dotazovaných (79 %) vnímá předvánoční období jako nejrizikovější z celého roku, a polovina Čechů (55 %) se navíc obává, že se při nakupování stane obětí kyberzločinu. To je o 10 % více než loni. 

Zvýšené obavy jsou adekvátní. Dle průzkumu se při vánočním nakupování stalo terčem podvodu 21 % Čechů, přičemž polovina (51 %) z nich podvodu naletěla. Značná část obětí (82 %) uvedla, že v důsledku toho utrpěla finanční ztrátu, v průměru téměř 13 000 Kč, přičemž nejvyšší odcizená částka byla 800 000 Kč. Nejčastěji šlo o podvod při online nakupování (31 %) a falešné zprávy o doručení balíků (22 %), napodobující zejména Českou poštu (42 %). Právě u těchto podvodů zaznamenali uživatelé produktů Genu v druhé polovině tohoto roku nárůst o 22 %. 

„Zdánlivé informační zprávy o doručení zásilek mohou obsahovat nebezpečné odkazy, jejichž cílem je vylákat z oběti osobní údaje nebo peníze. Před jejich rozkliknutím doporučujeme nejdříve zjistit, zda jde skutečně o očekávanou zásilku. Snadno to lze ověřit na oficiálních stránkách přepravních služeb, které poskytují trasovací údaje o zásilkách, anebo posouzením, zda číslo objednávky z obchodu souhlasí s údaji o doručení,“ radí analytik hrozeb Avastu Jakub Vávra. „Pokud relevantní identifikace zásilky chybí, s velkou pravděpodobností jde o phishing,“ dodává. 

S rostoucími obavami z on-line podvodů roste i zájem o nakupování v kamenných obchodech. Až 53 % dotázaných Čechů plánuje nakoupit raději v kamenném obchodě než online, což je víc než loni (49 %). Kvůli zvyšující se hrozbě kyberútoků a podvodného chování při on-line nakupování je třeba být obezřetný, a kromě nedůvěryhodných odkazů v e-mailech a SMS zprávách vnímat rizika ze všech stran. Pouze 50 % respondentů tvrdí, že neuskuteční nákup, pokud používají nezabezpečenou nebo veřejnou Wi-Fi síť. Právě nezabezpečené připojení a veřejné Wi-Fi sítě přitom mohou představovat vysokou hrozbu úniku osobních dat nebo platebních údajů.  

Stejně tak je důležité ověřit si legitimitu samotných prodejců. Nápadně velké slevy a nízké ceny, obvykle trvající krátkou dobu pro vyvolání nátlaku na spotřebitele, jsou právě často příkladem chování podvodných e-shopů. Před nákupem na e-shopu či u prodejce na online tržišti je vhodné vyhledat si jeho hodnocení, což podle průzkumu plánuje provést 75 % Čechů. Často se zákazníci o existenci obchodů přesvědčují také skrze jejich profily na sociálních sítích (64 %) .

Zdroj: Avast

KOMENTÁŘE

WORDPRESS: 0
DISKUZE 0