Při hledání těch nejlepších vánočních dárků stráví 37 % Čechů více než 3 hodiny surfováním na internetu. Pětina (19 %) proto na hledání tipů na vánoční dárky používá nástroje AI, jako je třeba ChatGPT, který za ně dárky vymyslí během několika vteřin.
Při hledání těch nejlepších vánočních dárků stráví 37 % Čechů více než 3 hodiny surfováním na internetu. Pětina (19 %) proto na hledání tipů na vánoční dárky používá nástroje AI, jako je třeba ChatGPT, který za ně dárky vymyslí během několika vteřin.
Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu Avastu, přední značky v oblasti digitální bezpečnosti a ochrany soukromí společnosti Gen. Dalších 17 % dotázaných tento nástroj při nákupu vánočních dárků plánuje využít, což je o 10 % více než v loňském roce.
Pouze 23 % Čechů navíc věří, že AI zachází s jejich daty bezpečně, a roste také množství podvodných stránek, které chytré chatboty napodobují s cílem vylákat z lidí citlivé informace.
Až 37 % těch, kteří už AI pro nákup vánočních dárků využili, obdrželo nepřesné informace. Naproti tomu 26 % dotazovaných uvedlo, že jim umělá inteligence pomohla, a navíc by mohla i zlepšit jejich zážitek z online nakupování. Kromě tipů na dárky se použití AI může hodit i v případě, kdy spotřebitel hledá výhodné ceny. To potvrdilo 12 % respondentů, kteří umělou inteligenci plánují využít právě pro hledání té nejvýhodnější nabídky.
Češi dávají přednost živé obsluze
Ačkoliv technologie a AI mění pravidla hry v téměř každém oboru, Češi si stále potrpí i na lidský faktor. A to především v oblasti zákaznické péče. Mnoho z nich nemá pozitivní zkušenosti s chatboty nahrazujícími právě „živé konzultanty“ a 55 % z respondentů by se dokonce rozhodlo zrušit svůj nákup, pokud by nemohli své potíže vyřešit s lidským zaměstnancem a byli by nuceni využít služby chatbotu.
Vysoká je i nedůvěra v umělou inteligenci a její způsob zacházení s osobními daty. Jen 23 % dotazovaných věří tomu, že AI zachází s jejich daty bezpečně. Vyměnit své osobní údaje, jako je jméno, e-mailová adresa nebo datum narození, za získání žádaného dárku, je přitom ochotných 15 % Čechů.
„Během vánočních nákupů se řada lidí může snadno stát obětí podvodů. Proto bychom si měli dát pozor na to, jaké osobní údaje na internetu sdílíme a myslet i na potenciální rizika. Kyberzločinci napodobují populární webové stránky s AI chatboty a vytvářejí jejich falešné verze, které se objevují v různých reklamách a jako sponzorované weby ve vyhledávání. Tyto falešné kopie pak podvodníci používají ke krádeži citlivých dat jako jsou hesla či údaje o bankovních kartách. V některých případech kyberzločinci vyžadují platby za plné verze těchto chatbotů a tím kradou obětem peníze,” varuje analytik hrozeb Avastu Jakub Vávra. „Proto je důležité být obzvláště obezřetný, ujistit se, že používáme skutečné webové stránky nebo aplikace, a sdílet s chytrými chatboty pouze nezbytné údaje.“
Avast proto radí, jak používat AI bezpečně:
- Nesdílejte s umělou inteligencí citlivá data: Při používání AI a nástrojů, jako je ChatGPT, byste si měli dát pozor na sdílení osobních dat. Nesdělujte své citlivé údaje jako je adresa, e-mail nebo telefonní číslo. Existuje totiž riziko, že se tyto údaje dostanou do rukou třetím stranám, které je mohou použít k personalizovaným podvodům.
- Vycvičte si AI dle svých potřeb: Správné rady vám může ChatGPT poskytnout i bez sdílení osobních údajů. Napište, pro koho dárek hledáte, jaké má daná osoba zájmy a co by jí mohlo udělat radost (např.: vymysli 5 tipů na dárek pro ženu ve věku 40 let, která ráda hraje tenis a čte severské detektivky).
- Ověřujte informace: Ať už vám AI navrhne sebelepší tip na dárek či dokonce odkaz na e-shop, vždy si danou informaci ověřte, abyste se vyhnuli možným podvodům. Před nákupem si přečtěte recenze obchodu od ostatních zákazníků. Také se podívejte, zda URL adresa webu odpovídá té oficiální a nenacházíte se na falešné stránce, která se originální e-shop snaží jen napodobit a vylákat z vás peníze.
- Poslechněte svoji intuici. Pokud e-shop působí podezřele, odejděte z něj a zboží nakupte u důvěryhodného prodejce, se kterým máte pozitivní zkušenosti.
KOMENTÁŘE