Zapojení umělé inteligence pomáhá hlavně firmám ve vysoce konkurenčním prostředí

DomůByznys

Zapojení umělé inteligence pomáhá hlavně firmám ve vysoce konkurenčním prostředí

Monetizovat výhody AI dokážou pouze společnosti, které se nebojí změnit všechny procesy a původní nastavení.

Musk v týdnu představí na X svého chatbota s AI Grok 3
Estonský scaleup Pipedrive uvedl nového asistenta prodeje s umělou inteligencí
Chatbot ChatGPT si bude umět zapamatovat informace o uživatelích
Umělá inteligence ve firmách: Automatizace zápisů z porad a práce s daty

Umělá inteligence v byznysu získává stále silnější roli, alespoň jeden z dostupných nástrojů používá více než polovina firem na světě. Monetizovat výhody, které umělá inteligence nabízí, dokážou pouze společnosti, které se nebojí změnit vše.

Podle nejnovější studie jde zhruba o pětinu podniků. Nejvyšší přínosy zaznamenávají firmy na vysoce konkurenčních trzích, které se rozhodly pro zásadní transformaci svých procesů. Aktuální odhady hovoří o pěti až desetiprocentních úsporách.

Umělou inteligenci celosvětově používá zhruba 50 až 60 procent všech firem, přičemž adopce AI se od roku 2017 více než zdvojnásobila. Vyplývá to ze zahraniční studie konzultační společnosti McKinsey. Podle ní ale jen 21 procent společností skutečně přepracovalo vnitřní procesy kvůli využití umělé inteligence, a právě ty vidí největší finanční přínosy.

„Pokud se zaměříme na úspory, tak ty se podle posledních zpráv od našich klientů mohou při tom nejjednodušším využití AI pohybovat v řádu pěti až deseti procent. To je pro někoho hodně a pro někoho málo. Pro firmu, která má miliardové obraty, ale poměrně malou marži ve výši dvou až pěti procent, může tato úspora v nákladech znamenat obrovský dopad do hospodářského výsledku,“ popisuje Vojtěch Komenda, CEO společnosti AI Excellence. Dodává, že firem, které s podobným profilem působí na vysoce konkurenčních trzích, je v Česku obrovské množství.

Podle Českého statistického úřadu se k implementaci umělé inteligence odhodlalo pouze 11 procent společností. Na ziskovost firem v Česku má tedy zatím jen minimální vliv. „Pokud management firmy koupí dvě licence ChatGPT, nějaké úspory může zajistit, ale určitě ne ty rozdílové. Je to jako kdybyste do domácnosti přivedli elektrickou energii, kterou byste používali pouze k rozsvícení žárovky a k ničemu jinému,“ říká expert na umělou inteligenci s tím, že firmy se většinou obávají udělat první velký krok, který vyžaduje určitou dávku byznysové odvahy. „V opačném případě to udělá jejich konkurence. Jestli teď vnímají velcí hráči na domácím trhu umělou inteligenci jako novou příležitost, za několik měsíců se z ní pro ty, kteří ji včas nezačnou využívat, může stát hrozba,“ dodává Komenda.

Jak AI využít? V každé firmě je minimálně třicet možností

Možností, jak využít umělou inteligenci ve firmě pro zvýšení zisku, existuje celá řada. „V každé části jednotlivého procesu, který firma během své činnosti realizuje, se nachází nějaká možnost zlepšení či zjednodušení. A právě tam se skrývají finanční úspory nebo zvýšení výnosů,“ přibližuje Komenda. Konkrétních forem využití je několik – například, identifikace obchodních příležitostí, snazší reporting nebo AI procurement, tedy centrální nákup řízený umělou inteligencí. „V každé firmě je minimálně třicet, ale i padesát či sto příležitostí k využití generativní AI, z toho zhruba třetina je podle našich zkušeností velmi ziskových a stojí za to se na ně zaměřit,“ uvádí Komenda a dodává, že s identifikací těchto oblastí pomáhá AI audit takových příležitostí.

Důležitým faktorem je také rozsah, ve kterém firma umělou inteligenci implementuje. „Není u nás mnoho firem, které by ji začlenily do více než tří dílčích procesů. Existují samozřejmě i výjimky, například Tomáš Čupr z Rohlíku, který se do těchto řešení zamiloval a implementuje je do firmy ve velkém,“ tvrdí šéf společnosti AI Excellence. Mezi další představitele české scény patří sektor bankovnictví, například Česká spořitelna a ČSOB, nebo segment pojišťovnictví. Například v pojišťovně YOUPLUS pomáhá umělá inteligence automaticky likvidovat škodní události nebo odhalovat pojistné podvody.

Umělá inteligence dnes prostupuje téměř do každého oboru, jehož součástí je administrativní práce. Potenciál pro využití generativní AI je podle odborníků ukrytý ve stavebnictví, výrobě nebo v obchodu. „AI je nová technologie, se kterou je třeba pracovat. Umožní dělat více věcí za stejnou námahu jako dříve. Takže pokud se firmy včas naučí využívat umělou inteligenci, výrazně je to posílí a umožní jim snáze expandovat na další trhy. Ať už u nás nebo v zahraničí,“ uzavírá Komenda.

 

KOMENTÁŘE

WORDPRESS: 0
DISKUZE