Podle průzkumu společností ESET a Seznam proběhnou dvě třetiny objednávek v e-shopech z chytrých mobilních telefonů. Přednost dostávají české obchody, ale podíl těch zahraničích zůstává stabilně vysoký i díky dlouhodobě dobré zkušenosti zákazníků.
Podle průzkumu společností ESET a Seznam proběhnou dvě třetiny objednávek v e-shopech z chytrých mobilních telefonů. Přednost dostávají české obchody, ale podíl těch zahraničích zůstává stabilně vysoký i díky dlouhodobě dobré zkušenosti zákazníků.
Téměř každý Čech letos nakoupil na internetu, přesněji 99% procent z nás. Dlouhodobě jsou populární i nákupy v cizině, nejčastěji v Číně, kde i v letošním roce nakoupilo 40 % Čechů. Při výběru obchodu rozhoduje předchozí zkušenost a dobré jméno či značka. Bezpečnostní aspekty spíše podceňujeme. S krádeží při platbě přes internet se v letošním roce setkalo 6 % dotázaných. Vyplývá to z aktuálního průzkumu zaměřeného na nakupování online, který realizovaly společnosti ESET a Seznam.cz.
Vánoční dárky letos ve velkém nakupujeme na internetu. Zároveň rapidně přibylo Čechů, kteří nakupují z mobilního telefonu. Nejpopulárnějším zařízením pro nákupy zůstávají ale notebooky (64 %), přestože v posledních letech sledujeme mírný pokles, následované právě smartphony (58 %), jejichž podíl stoupl meziročně o 10 {%. Na stolním počítači nakupuje online necelá polovina uživatelů.
„Při nákupech online je důležité zařízení adekvátně chránit bezpečnostním programem. Ten ale nevyužívá celá třetina uživatelů mobilních telefonů a desetina uživatelů notebooků. Přitom podvodných obchodů, které mohou uživatele připravit o osobní údaje či peníze, eviduje Česká obchodní inspekce již téměř tisíc,“ upozorňuje Miroslav Dvořák, technický ředitel české pobočky společnosti ESET.
Klíčová je dobrá předchozí zkušenost s obchodem
Uživatelé si vybírají konkrétní obchod podle bezpečnosti nákupu (67 %), předchozí dobré zkušenosti (49 %) a podmínek pro nákup (48 %). Nejlevnější obchod si vybere jen třetina uživatelů.
„O tom, zda je konkrétní obchod bezpečný rozhoduje ale spíše předchozí nákup nebo dobrá recenze, skutečně zásadní technické parametry si kontroluje jen malá část uživatelů,“ říká Dvořák.
„Šifrovanou komunikaci uživatel snadno pozná. Webové prohlížeče ji typicky indikují pomocí ikony zámku na začátku adresního řádku. E-shopu poskytujete poměrně dost údajů – krom jména také adresu a často také informace o vaší platební kartě. Proto je zásadní, zda si takovou důvěru obchod zaslouží. Šifrování komunikačního kanálu dá uživateli alespoň základní jistotu, že jsou data skutečně v bezpečí během jejich přenosu,“ říká Dvořák.
KOMENTÁŘE