Téměř 80 procent kontrol internetových prodejců, které loni provedla Česká obchodní inspekce (ČOI), odhalilo porušení právních předpisů.
Bezmála 80 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762} kontrol internetových prodejců, které loni provedla Česká obchodní inspekce (ČOI), odhalilo porušení právních předpisů. Nejčastěji obchodníci neinformovali o možnostech reklamace a někteří uváděli nepravdivé informace o výrobku nebo o sobě.
Informaci uvedl mluvčí inspekce Jiří Fröhlich v tiskové zprávě. Výsledek podle něj není obrazem celého trhu, protože kontroly byly zaměřené převážně na prodejce, na které se sešlo více stížností, nebo u nichž inspekce odhalila problémy už v minulosti.
U internetových prodejců ČOI loni provedla 1064 kontrol. Porušení předpisů zjistila v 839 případech. U některých prodejců inspektoři zjistili více nedostatků zároveň. Jen porušení zákona o ochraně spotřebitelů bylo přes 1800. Dalších 230 prohřešků se týkalo jiných právních předpisů, na jejichž dodržování ČOI dohlíží.
Nejčastěji, ve 464 případech, se loni prodejci provinili proti povinnosti řádně informovat o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění reklamace. Ve 383 případech inspekce zjistila klamavé jednání, jakým je poskytování nepravdivých informací či informací uvádějících zákazníka v omyl.
V 309 případech obchodníci či poskytovatelé služeb spotřebiteli opomenuli sdělit podstatné informace, případně je zatajili nebo informace poskytly nejasně. „Ve 300 případech prodávající neinformoval žádným způsobem spotřebitele o subjektu mimosoudního narovnání spotřebitelských sporů,“ uvedla ČOI.
Právní moci loni nabylo 863 pokut udělených inspekcí při kontrole internetových prodejců. Dohromady šlo o 13,760.000 Kč. Nejvyšší pravomocná pokuta, 750.000 Kč, byla uložena společnosti LUNZO s.r.o. Firma na svých stránkách mimo jiné uváděla nepravdivé informace o spokojenosti uživatelů, čímž se dopustila nekalé obchodní praktiky.
Inspekce loni rozšířila seznam rizikových webů na www.rizikove.cz o dalších 365 nových adres. Zároveň varuje před takzvanými nákupními galeriemi, u nichž není znám faktický prodávající a které požadují výhradně platby předem. „ČOI registruje stížnosti na dodání zboží s velkou časovou prodlevou, případně nedodání zboží vůbec,“ uvedl Fröhlich. Řešení reklamací nebo vracení zboží může být v takovém případě pro spotřebitele obtížné.
KOMENTÁŘE