Přestože je český trh e-commerce stabilní, je velice dynamický. V prvním pololetí letošního roku přibylo více než 5 000 e-shopů.
Přestože je český trh e-commerce stabilní, je velice dynamický. V prvním pololetí letošního roku přibylo více než 5 000 e-shopů. Podobné množství však zároveň skončilo, zhruba 10 % trhu se tak každoročně obmění. Nové e-shopy působí nejčastěji v oblasti módy, bytových dekorací, chovatelských potřeb a potravin.
Čtyři z 10 prodejců zkouší své štěstí poprvé, ukazuje analýza společnosti Upgates, která poskytuje e-shopová řešení. Pětina projektů skončí už po šesti měsících, do druhého roku se přehoupne 65 % z nich.
Česká e-commerce scéna patří dlouhodobě k nejrozvinutějším ve střední Evropě. Přestože trh zůstává stabilní, je velice dynamický. „Jen za první půlrok vzniklo více než 5 000 internetových projektů, podobné množství také skončilo. Deset procent trhu se během roku zcela obmění, celkový počet aktivních internetových obchodů je však stálý. Trh e-commerce se přirozeně regeneruje, nabízí spoustu příležitostí, konkurence je ale obrovská,“ vysvětluje Michal Benatzky, marketingový manažer společnosti Upgates, která vyvíjí e-shopová řešení.
Podnikavci sázejí na jistotu
Majitelé nových internetových obchodů působí nejčastěji v kategoriích jako móda, dekorace a bytové doplňky, potřeby pro chovatele či potraviny a nápoje. „Tyto oblasti dlouhodobě dominují nejen díky vysoké poptávce spotřebitelů, ale jsou oblíbené také pro relativně nízké vstupní náklady. Podnikatelé zde často začínají s menším rozpočtem, s cílem takzvaně otestovat vody. Větší šanci na úspěch mají prodejci originálního zboží, s vlastní značkou nebo úzkou specializací. Spoustu možností mají třeba výrobci zboží, které dokáže zaujmout, jako například svíčky, malosériový nábytek, potraviny nebo obojky pro psy,“ dodává Michal Benatzky.
Zkušenější jsou v převaze
Šest z 10 prodejců, kteří zakládají internetový obchod, již za sebou mají nějaké zkušenosti. Oproti tomu zbývající podnikavci jsou úplní nováčci. „Za novými e-shopy stojí častěji lidé, kteří nejsou v e-commerce poprvé. Mají dřívější zkušenost ať už s jiným e-shopem, nebo i z agenturního prostředí. Díky tomu dokážou lépe plánovat a odhadnout potenciál trhu. Čtyři z deseti zakladatelů začínají naprosto od nuly, avšak překypují odvahou hledat netradiční možnosti a přicházejí s čerstvými nápady,“ přibližuje Michal Benatzky.
Většina e-shopů zvládne první rok podnikání
Podle analýzy společnosti Upgates vyplývá, že 20 % nových e-shopů zanikne už do půl roku od spuštění. Na druhé straně kolem 65 % projektů přežije prvních 12 měsíců. „Pro online podnikatele je zcela klíčový první rok. Kdo ho ustojí, má velkou šanci obstát i dlouhodobě. Výzvy na začátku podnikání občas narážejí na nereálná očekávání rychlého a relativně jednoduchého výdělku. Vybudovat úspěšný internetový obchod si žádá čas a trpělivost,“ říká závěrem Michal Benatzky.
KOMENTÁŘE