Jakub Pavlák: Bezmanažerské fungování ve vývoji není pro každého, nám zvýšilo produktivitu

DomůRozhovor

Jakub Pavlák: Bezmanažerské fungování ve vývoji není pro každého, nám zvýšilo produktivitu

Brněnská globální hardwarová a softwarová společnost Y Soft přešla před několika lety na bezmanažerské řízení oddělení výzkumu a vývoje (RnD). Co tato změna přinesla a kam se udává vývoj produktů a služeb firmy?

Xerox zakládá software divizi CareAR oceněnou na 700 milionů dolarů
Vláda ukončila Bartošovu digitalizaci stavebního řízení. Chystá novou zakázku
Nový model Chat GPT-4o vede nad konkurenčním Claude 3 Opus
NÚKIB varuje české firmy před nedostupností technologií dodavatelů z Ruska

Brněnská globální hardwarová a softwarová společnost Y Soft přešla před několika lety na bezmanažerské řízení oddělení výzkumu a vývoje (RnD). Tato generální změna přinesla růst produktivity oddělení vývoje o neuvěřitelných 400 %. Firma se dále více posouvá ke cloudu a od podlahy mění zaměření svého produktu budoucnosti – testovacího robota, který se od HW testingu posouvá k SW řešení. Více o novinkách ve firmě v rozhovoru uvedl Jakub Pavlák, RnD manažer Y Soft.

Y Soft přešel na bezmanažerský model řízení vývoje. Jaká byla největší výzva při přechodu z tradiční hierarchie na autonomní týmy? Co bylo potřeba změnit v myšlení lidí?

Klíčové bylo uvědomění si, že engineeři již nemají někoho, kdo jim kryje záda, vyřeší za ně problém, naplánuje práci nebo vysvětlí zpoždění.

Hlavní výzvou pak bylo naučit týmy myslet byznysově, chápat business a obchodní souvislosti. Jak předat relevantní informace z pole od zákazníků a partnerů.

Máte data, která by dokládala dopad této změny na produktivitu vývoje? O kolik procent se výkonnost nebo rychlost vývoje zvýšila oproti době s klasickou manažerskou strukturou?

Produktivita vzrostla o neuvěřitelných 400 %, protože významně odpadlo neustálé čekání, až někdo jiný dodělá svou část, tak aby se dalo dále pokračovat. Toto umožnilo posílení mezi týmové spolupráce, ale také nezávislost vývojových týmů na ostatních.

Obecně se v oddělení vývoje a výzkumu soustředíme na dodání naplánovaného objemu práce (roadmap), nežli na maximalizaci rychlosti vývoje. Radši dodáme méně věcí, než aby bylo velké množství rozdělané práce v jednom okamžiku. Toto nám umožňují především univerzální týmy, které jsou schopny odbavit prakticky libovolnou část produktu.

Dále jsme významně snížili objem rozpracované práce. V období před změnou jsme měli rozpracovaných až 50 funkcí v jednom okamžiku. Nyní držíme objem rozpracované práce kolem 10 oblastí. A dokud není hotovo, do dalších aktivit se nepouštíme.

Neobáváte se, že absence tradičního řízení může být nevýhodou na trhu práce? Například při náboru vývojářů, kteří očekávají standardní vedení a kariérní růst pod IT manažerem?

Naopak. Při náboru vývojářů se v drtivé většině jedná o naprostou výhodu, protože v česku neexistují jiné společnosti s větším vývojovým oddělení, kde by nefungoval tradiční management. Včetně přidělování náplně práce, rozhodování o povyšování, zvyšování platu nebo třeba náboru nových kolegů do týmu. Bezmanažerské fungování samozřejmě není pro každého, ale ten, komu tento způsob práce vyhovuje, nemá moc jiných možností. Dále nabízíme našim zaměstnancům velmi nadstandardní platové ohodnocení a také neomezený home office, protože našim lidem věříme a vidíme od nich každých 14 dnů konkrétní výstupy.

Jaký profil lidí se do takového prostředí nejlépe hodí a jak ověřujete, že nový kandidát bude v bezmanažerském týmu fungovat?

Lidé, kteří mají drive, chtějí mít zodpovědnost a možnost ovlivňovat věci.

Velmi zjednodušeně, kandidát již od začátku přijímacího řízení pracuje s cílovým týmem a jeho zástupci, kde mu kolegové představují jejich práci a fungování. Probíhají diskuse ohledně soft skills a hard skills (tvrdé a měkké dovednosti) a obě strany zjišťují, jestli bude vzájemný match. V okamžiku, kdy jsou obě strany spokojeny dochází ke vzájemné dohodě, zprocesování formálních věcí a nástupu nového kolegy.

Na čem aktuálně R&D týmy ve Y Softu nejvíce pracují? Je hlavní vývojový fokus stále na platformě YSoft SAFEQ?

Ano, primárně se zaměřujeme na rozvoj našeho vlajkového produktu Y Soft SAFEQ, ale také pracujeme na produktu AIVA, který se zaměřuje na automatizaci testování, vyvíjíme vlastní HW a stále inovujeme ve všech oblastech. Rozšiřujeme naše kompetence o vývoj pro AI a počítačové vidění.

Jaké nové funkcionality nebo vylepšení SAFEQ aktuálně zavádíte? Odráží se v produktu nějakým způsobem změny v uživatelském chování po pandemii nebo růst hybridní práce?

Ano a zásadně. Dlouhodobě pracujeme na zjednodušování uživatelských rozhraní a zvyšování uživatelské a administrátorské přívětivosti, jednodušší nasazování systému a jeho správu. Zároveň zavádíme funkce, které jsou užitečné pro práci z home office, ať se jedná o pokročilé zabezpečení nebo tiskové či skenovací funkce.

Plánujete rozšíření SAFEQ na nové trhy nebo typy zákazníků? Například mimo tradiční enterprise segment?

Soustředíme se na rozšíření pro segment malých a středních zákazníků (SMB). Představujeme novou verzi produktu SAFEQ Breeze, který významně vylepšuje a zjednodušuje nasazení a správu systému, tak aby bylo vhodné právě pro střední a menší společnosti bez vlastního IT, kteří již standardně využívají jiné cloudové služby pro jejich běžný provoz.

Jak se mění role cloudu v rámci SAFEQ? Je poptávka více po on-premise, hybridních nebo plně cloudových řešeních?

Naprosto zásadně roste poptávka pro plně cloudovém řešení, kde dosahujeme meziročního nárustu prodejů o více než 100 %. Cloudové řešení totiž pro společnosti představuje významné ušetření nákladů za servery a další infrastrukturu.

AIVA – robotická ruka určená pro automatizované testování – byl poměrně unikátní projekt. V jaké fázi vývoje je nyní?

Změnili jsme směr z HW testovacího řešení na SW testovací řešení. Míříme na testování čistě softwarových webových aplikací. AIVA interaguje prostřednictvím webového prohlížeče přímo s testovanou aplikací z uživatelského pohledu, tedy bez využití zdrojového kódu webové stránky. Používáme existující AI technologii k zachycení a zpracování scénářů a řízení procesu testování. Změnilo se pouze rozhraní pro interakci s testovaným systémem. Místo robotického ramene AIVA používá myš a klávesnici pro realizaci kroků scénáře a místo kamery AIVA zachycuje webový prohlížeč. Aktuálně pracujeme na dokončování řešení a pracujeme s prvními zákazníky na jeho testování v reálném provozu.

Jaké nové funkcionality nebo vylepšení do AIVA přidáváte? Plánujete rozšířit její využití mimo QA scénáře, například pro výrobní nebo servisní účely?

Během nahrávání testu uživatel přirozeně pracuje s testovanou aplikací (pomocí myši a klávesnice) a pouze provádí scénář jako manuální tester. AIVA pak zpracuje nahraný scénář, provedené akce a zaznamenané obrázky a vytvoří AI-trénovaný testovací scénář, který lze okamžitě spustit. Pracujeme na dalším zjednodušení procesu nahrávání a upravování testovacích scénářů, abychom ještě více snížili bariéru pro začátek automatizace testování. Naše primární zaměření je stále na oblast testování, nicméně připravujeme rozšíření i na další oblasti.

Daří se vám najít komerční uplatnění AIVA mimo vlastní testovací potřeby Y Softu?

AIVA je po změně orientace na SW testování stále v pilotní fázi, proto se soustředíme na práci s našimi existujícími zákazníky na dokončení produktu a jeho testování. Našim plánem je nabídnout veřejnou verzi aplikace v průběhu příštího roku.

 

 

KOMENTÁŘE

WORDPRESS: 0
DISKUZE