Na Metu si stěžuje osm spotřebitelských organizací, včetně Čechů

DomůByznys

Na Metu si stěžuje osm spotřebitelských organizací, včetně Čechů

Na americkou společnost Meta Platforms si kvůli ochraně soukromí stěžuje osm spotřebitelských organizací z Evropské unie, včetně českého dTestu.

Zisk Mety, provozovatele Facebooku, se ve čtvrtletí zvedl o 16 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762}
Tržby Meta vzrostly o tři procenta na 28,65 miliardy dolarů, zisk klesl
Na Threads už nechodí více než polovina registrovaných uživatelů
Meta chystá textovou sociální síť, která má konkurovat twitteru

Na americkou společnost Meta Platforms si kvůli ochraně soukromí stěžuje osm spotřebitelských organizací z Evropské unie, včetně českého dTestu.

Vadí jim způsob, jak firma shromažďuje údaje uživatelů, protože podle nich přitom porušuje pravidla unie o ochraně soukromí. Zmiňují přitom konkrétně systém předplatného zavedeného na sítích Facebook a Instagram. Žádají proto kontrolní orgány, aby proti majiteli Facebooku zakročily. Stížnosti adresují úřadům pro ochranu údajů ve svých zemích, informovala na webu Evropská spotřebitelská organizace.

Kromě České republiky odešla stížnost kontrolním úřadům také na Slovensku, v Dánsku, Francii, Řecku, Norsku, ve Slovinsku a ve Španělsku. Meta čelí opakovaně stížnostem na to, jak shromažďuje údaje o uživatelích.

Spotřebitelské organizace uvedly, že americká firma nedodržuje pravidla obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR). Ta se týkají spravedlivého zpracování, minimalizace údajů a omezení účelu jejich sběru. Pro shromažďování a zpracování údajů společností Meta neexistuje podle stěžovatelů žádný právní základ.

„Obchodní modely založené na sledování nastolují podle GDPR nejrůznější problémy a je načase, aby orgány pro ochranu údajů zastavily nespravedlivé zpracování údajů společností Meta a porušování základních práv lidí,“ uvedla zástupkyně generálního ředitele Evropské spotřebitelské organizace Ursula Pachlová.

Pachlová také zkritizovala Metu za nedávné spuštění placeného předplatného bez reklam na facebooku a instagramu v Evropě. Americká firma jej vysvětlovala snahou dodržet nová technologická pravidla EU. Podle kritiků to však znamená, že uživatelé musí platit za své soukromí. Uživatelé, kterým reklamy nevadí, nicméně mohou obě služby nadále používat zdarma.

GDPR vyžaduje, aby se souhlas „uděloval svobodně“, zatímco společnost Meta se „snaží spotřebitele donutit, aby souhlasili se zpracováním svých osobních údajů“, říká Pachlová.

Evropské úřady o věci rozhodnou centralizovaně. V zásadě by měl rozhodnutí přijmout irský úřad pro ochranu údajů, protože evropské ústředí společnosti Meta sídlí právě v Irsku, uvedla agentura AFP.

Zdroj: dTest, čtk

KOMENTÁŘE

WORDPRESS: 0
DISKUZE 0