Hackeři se při phishingových útocích nejčastěji vydávají za Microsoft. Vyplývá to z analýzy Check Point, která ukazuje, za jaké značky se hackeři nejčastěji vydávali při snaze ukrást osobní informace, cenná data a přihlašovací údaje.
Hackeři se při phishingových útocích nejčastěji vydávají za Microsoft. Vyplývá to z analýzy Check Point, která ukazuje, za jaké značky se hackeři nejčastěji vydávali při snaze ukrást osobní informace, cenná data a přihlašovací údaje.
Z reportu „Q3 Brand Phishing Report“ zaměřeného na phishingové útoky ve 3. čtvrtletí 2020 vyplývá, jaké značky kyberzločinci nejčastěji napodobovali při pokusech o krádeže osobních dat nebo platebních údajů.
Ve 3. čtvrtletí byl nejčastěji zneužívanou značkou při phishingových podvodech Microsoft. 19 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762} všech phishingových útoků se týkalo právě tohoto výrobce, což je významný nárůst oproti druhému čtvrtletí, kdy se umístil na 5. příčce s podílem 7 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762}. Vzestup souvisí s koronavirovou pandemií, útočníci se totiž snaží zneužít velkého počtu zaměstnanců, kteří během pandemie COVID-19 pracují na dálku. Poprvé se v roce 2020 do Top 10 dostalo i DHL a hned obsadilo druhé místo. Lidé nyní častěji využívají zásilkové služby, takže kyberzločinci parazitují i na tomto trendu.
Nejčastěji jsou při phishingových útocích zneužívané značky technologických společností, následují bankovní instituce a sociální sítě. Reflektuje to chování uživatelů, kteří během koronavirové pandemie využívají technologie pro vzdálenou práci, čelí finančním změnám a aktivněji využití sociální sítě.
„Hlavním terčem hackerů jsou při phishingových útocích uživatelé pracující na dálku, což je vzhledem k aktuální situaci globální pracovní trend. Mnoho zaměstnanců podobně pracuje poprvé v životě, ale ani organizace ani zaměstnanci často nejsou připraveni čelit pokročilým kyberútokům, které tuto skutečnost zneužívají. Hackeři cítí příležitost a napodobují Microsoft ve snaze zmást uživatele při využívání pracovních technologií. Očekáváme, že snaha o zneužívání značky Microsoft bude pokračovat i v dalším roce. Buďte proto obezřetní a neklikejte bezhlavě na e-maily a jejich přílohy a odkazy. Zejména pokud dostanete e-mail, který se tváří jako zpráva od Microsoftu nebo Googlu,“ říká Tomáš Růžička, SE Team leader v kyberbezpečnostní společnosti Check Point.
Při phishingových útocích se kyberzločinci snaží zneužívat známé značky a napodobovat jejich webové stránky, včetně URL adresy a designu stránek. Odkaz na podvodný web šíří kyberzločinci e-mailem nebo textovou zprávou, popřípadě na stránky přesměrují uživatele z jiných webových stránek či podvodných mobilních aplikací. Podvodný web také často obsahuje formulář určený k odcizení přihlašovacích údajů, platebních dat nebo jiných osobních informací.
Nejčastěji zneužívané značky ve phishingových podvodech ve 3. čtvrtletí 2020
Seřazeno podle počtu phishingových útoků:
- Microsoft (19 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762} všech phishingových pokusů zneužívajících nějakou známou značky)
- DHL (9 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762})
- Google (9 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762})
- PayPal (6 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762})
- Netflix (6 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762})
- Facebook (5 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762})
- Apple (5 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762})
- WhatsApp (5 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762})
- Amazon (4 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762})
- Instagram (4 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762})
Nejčastější způsoby šíření phishingových kampaní
Během 3. čtvrtletí 2020 byl phishing nejčastěji šířen e-maily (44 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762} útoků), těsně následoval webový phishing. Nejčastěji zneužívanými značkami byly při e-mailových phishingových útocích Microsoft, DHL a Apple.
E-mailový phishing (44 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762} všech phishingových útoků ve 3. čtvrtletí 2020)
- Microsoft
- DHL
- Apple
Webový phishing (43 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762} všech phishingových útoků ve 3. čtvrtletí 2020)
- Microsoft
- PayPal
Mobilní phishing (12 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762} všech phishingových útoků ve 3. čtvrtletí 2020)
- PayPal
Phishingové e-maily napodobující Microsoft
V polovině srpna Check Point odhalil phishingové e-maily, který se pokouší krást přihlašovací údaje k účtům Microsoft. Útočníci se pokoušeli nalákat oběti ke kliknutí na škodlivý odkaz, který uživatele přesměruje na podvodnou přihlašovací stránku „Microsoftu“.
Phishing maskovaný za Amazon
V průběhu září Check Point odhalil phishingové e-maily, které byly údajně odeslány společností Amazon a pokoušely se ukrást uživatelům přihlašovací údaje a další informace. E-mail oznamoval, že uživatelský účet byl deaktivován kvůli příliš velkému počtu chybných přihlášení, a nasměroval uživatele na podvodný web Amazon, na kterém byl uživatel vyzván k zadání fakturačních údajů.
Jak se chránit před phishingem? Přinášíme několik základních bezpečnostních tipů:
- Všímejte si detailů. Pokud budete pozorní, můžete odhalit řadu věcí, které signalizují phishing. Jedná se například o špatné formátování, pravopisné a gramatické chyby a obecné pozdravy jako „vážený uživateli“ nebo „drahý zákazníku“. Ujistěte se také, že odkazy začínají https:// a nikoli http://. A nikdy nedůvěřujte podezřelým zprávám.
- Sdílejte s rozvahou. Obecně platí, že nesdílejte více, než je nezbytně nutné, a to bez ohledu na web. Společnosti nepotřebují vaše číslo sociálního zabezpečení ani rodné číslo, abyste u nich mohli nakoupit. Nikdy neposkytujte své přihlašovací údaje třetím stranám.
- Smažte podezřelé e-maily. Pokud máte podezření, že něco není v pořádku, důvěřujte svým instinktům a podezřelý e-mail smažte bez otevírání a klikání na odkazy.
- Neklikejte na přílohy. Neotvírejte přílohy v podezřelých nebo podivných e-mailech – zejména přílohy Word, Excel, PowerPoint nebo PDF.
- Ověřte odesílatele. U každého e-mailu zkontrolujte, kdo jej posílá. Kdo nebo co je zdrojem e-mailu? Obsahuje e-mailová doména nějaké překlepy? Dávejte pozor na překlepy nebo rozdíly v e-mailové adrese odesílatele. A neváhejte blokovat podezřelé odesílatele.
- Neodkládejte aktualizace. V mobilním telefonu i počítači používejte vždy nejnovější verze softwaru. Nové verze mají totiž opravené chyby a záplatované zranitelnosti. Použití zastaralého softwaru může hackerům umožnit, aby se dostali k vašim osobním informacím.Zdroj: TZ
KOMENTÁŘE