S řešením agrese na školách pomohou kamery s umělou inteligencí.
Násilí, vandalismus nebo třeba kouření. To jsou příklady nežádoucího chování, jež podle analýzy České školní inspekce (ČŠI) v současnosti eviduje třetina až polovina středních a základních škol v České republice.
Řešení stále složitějšího dohledu ve vzdělávacích institucích nabízí Konica Minolta v podobě technologie kombinující kamerový záznam, umělou inteligenci a videoanalytický software. Chytré technologie nyní umožní školám zvýšit bezpečnost osob, lépe ochránit majetek a pomohou také s nedostatkem personálu.
„Naším cílem je vytvořit bezpečnější prostředí pro žáky, pedagogy a zaměstnance škol. Umělá inteligence dokáže odhalit například zbraň, vniknutí cizí osoby nebo odložené zavazadlo. Analyzuje také chování osob, předvídá rizikové situace a upozorní třeba na možný vandalismus nebo fyzické napadení ještě dříve, než ke kritické situaci dojde,“ řekl Michal Šotek, vedoucí divize Video Solution Services společnosti Konica Minolta Business Solutions Czech, s tím, že celé řešení je zároveň v souladu s principy ochrany osobních údajů.
Konica Minolta s novým řešením reaguje na statistiku rostoucího počtu nežádoucích situací na českých školách, jejichž četnost se za poslední dva roky zvýšila o desítky procent. Konkrétně výskyt šikany, agresivity nebo kouření hlásí téměř dvojnásobek základních škol než před dvěma lety. Roste také poškozování majetku nebo agrese vůči učitelům. Obdobné nárůsty eviduje analýza ČŠI i v rámci středních škol.
Sofistikované technologie pomohou podle Konica Minolta ředitelům a zřizovatelům škol nejen se zvládáním nežádoucích situací, ale také s řešením nedostatku personálu. „Učitelé dnes musí v rámci svých povinností trávit desítky minut denně dozorem na chodbách, přičemž stejně nemohou být ,vždy a všude‘. To je přitom aktivita, kterou moderní technologie zvládnou plnohodnotně pokrýt a učitelé tak mohou svůj čas věnovat přípravě a zkvalitnění samotné výuky,“ upozornil M. Šotek.
Technologie Konica Minolta je vhodná pro zajištění bezpečnosti nejen vstupu do budov, ale i v rámci všech vnitřních a venkovních prostor školy. Umělá inteligence dokáže upozornit například na pád dítěte či jiný nestandardní pohyb, odložený předmět nebo v případě potřeby rovněž v reálném čase sledovat pohyb osob po areálu. Analýzou vzorců chování dokáže rovněž předpovědět například násilí mezi studenty nebo poškození majetku. Ve všech případech systém může zahájit preventivní kroky, jako je zvuková výstraha, informování odpovědného personálu, případně spustit evakuaci, přivolat záchranné složky a podobně.
Samostatnou oblastí je detekce zbraní, které dokážou kamery Konica Minolta odhalit jak v davu, třeba na chodbě, tak schované například pod bundou při vstupu do budovy. V kombinaci s termokamerou je pak technologie schopná upozornit na riziko požáru opět dříve, než se objeví první plameny, nebo třeba vzdáleně měřit tělesnou teplotu a upozornit na možný vstup nemocné osoby.
„Naše technologie dokáží detekovat nejen nárůst teploty o pouhé dvě desetiny stupně, ale v kombinaci se speciálním kouřovým senzorem rovněž slabý dým. Kamery tak mohou ve školách sloužit také pro odhalování kouření či vapování,“ doplnil M. Šotek s tím, že řešení určené pro vzdělávací instituce kombinuje kamerové technologie také se zajištěním vjezdů na parkoviště škol nebo s komunikačním interkomem.
KOMENTÁŘE