ÚOHS potrestal Electrolux pokutou 125 milionů korun, určoval prodejcům ceny

DomůByznys

ÚOHS potrestal Electrolux pokutou 125 milionů korun, určoval prodejcům ceny

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) potrestal výrobce elektroniky Electrolux pokutou 125 milionů korun za dlouholeté protisoutěžní jednání.

Aukro spolupracuje s Balíkovnou České pošty, umožní posílat těžší zásilky
Bitcoin rekordní: Kryptoměna poprvé překonala hranici 70.000 USD
IT holding Seyfor uvádí na český trh nový účetní program Evala
DDoS útoky na české firmy přibývají, nejvíce útoků je z Ruska

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) potrestal výrobce elektroniky Electrolux pokutou 125 milionů korun za dlouholeté protisoutěžní jednání.

Firma prodejcům svých výrobků zakazovala zlevnit spotřebiče pod stanovenou hranici. Společnost pochybení přiznala a nepodala rozklad, rozhodnutí úřadu je tak pravomocné. ÚOHS o tom dnes informoval v tiskové zprávě. ÚOHS prověřuje další podezřelé chování dodavatelů na trhu s elektronikou. Dva případy zakončil pokutou, dalších pět prověřuje.

„Jednání firmy Electrolux mělo dopad na velké množství českých domácností, které mohly v jeho důsledku nakupovat například lednice, pračky nebo vysavače značek Electrolux, AEG a Zanussi jen za ceny vyšší, než kdyby mezi prodejci mohla probíhat volná cenová soutěž. Naši vyšetřovatelé odvedli perfektní práci, když zajistili natolik přesvědčivé důkazy, že účastník řízení s úřadem spolupracoval, ke všemu se přiznal a v rámci narovnání nerozporoval rekordní pokutu,“ uvedl místopředseda antimonopolního úřadu Kamil Nejezchleb, který vyšetřování vedl.

Společnost Electrolux je součástí stejnojmenné švédské skupiny a působí zejména na trhu s velkými a malými domácími spotřebiči. V některých segmentech ovládá v Česku velkou část trhu.

Vyšetřovatelé ÚOHS zjistili, že firma nejméně od konce roku 2012 do podzimu 2021 stanovovala svým odběratelům nejnižší možné ceny, za které mohou její zboží prodávat. Pokud prodejce nastavil cenu pod tuto hranici, Electrolux jej vyzýval ke zvýšení cen pod hroznou sankcí, které také uplatňoval.

„Electrolux jakožto výhradní dodavatel výrobků byl schopen prostřednictvím distributorů a dalšími metodami zjistit složení celého dodavatelského řetězce. Byl schopen si tak vynutit dodržování jím stanovených maloobchodních cen i u prodejců, s nimiž neměl přímou dohodu. Ke kontrole cen využíval i cenové srovnávače, jako například heureka.cz,“ doplnil Nejezchleb.

Antimonopolní úřad krom takzvaných vertikálních dohod prokázal také to, že Electrolux znemožňoval některým odběratelům, aby jeho výrobky prodávali dalším prodejcům. Tím omezil okruh zákazníků, což zákon zakazuje.

Výši uložené pokuty ovlivnila závažnost i doba trvání protisoutěžního jednání, k dobru úřad firmě přičetl to, že problematické chování dobrovolně ukončila, spolupracovala s vyšetřovateli a využila proceduru narovnání. Vzhledem k využití narovnání Electrolux nepodal rozklad proti rozhodnutí úřadu, pokuta je tak pravomocná a firma ji musí zaplatit.

ÚOHS prověřuje další podezřelé chování dodavatelů na trhu s elektronikou

Na trhu s elektrospotřebiči v Česku nejsou žádnou výjimkou takzvané vertikální dohody, kdy dodavatel určuje koncovým prodejcům například minimální cenu, za kterou smí jeho zboží prodávat. Ve výsledku to znamená vyšší cenu pro spotřebitele. ÚOHS v současnosti prověřuje problematické chování pěti dodavatelů elektroniky. Dnes oznámil, že potrestal pokutou 125 milionů korun firmu Elekctrolux.

Loni v květnu ÚOHS potrestal za stejné pochybení společnost FAST ČR, která na svých stránkách uvádí, že dodává například značky Sencor, Beko nebo Whirlpool. FAST dostal pokutu 30 milionů korun.

Obě potrestané firmy, tedy Electrolux i Fast, přistoupily na proceduru narovnání, což znamená, že svůj prohřešek přiznaly a s úřadem spolupracovaly výměnou za snížení konečné pokuty.

Místopředseda ÚOHS Kamil Nejezchleb upozornil, že podobné praktiky, které omezují soutěž mezi koncovými prodejci elektroniky a ve výsledku zvyšují cenu pro spotřebitele, nejsou na trhu s elektronikou výjimkou. „Úřad v současnosti řeší dalších pět případů z této části trhu. Nejedná se o žádná bagatelní pochybení, ale o opakující se typové jednání, které pokrývá značnou část trhu a má reálné negativní dopady na peněženky českých spotřebitelů,“ dodal Nejezchleb.

KOMENTÁŘE

WORDPRESS: 0
DISKUZE 0