Avast: Google Play stále nabízí skryté reklamy vydávající se za herní aplikace

Avast: Google Play stále nabízí skryté reklamy vydávající se za herní aplikace

Obchod s aplikacemi Google Play nabízí i nadále herní aplikace obsahující škodlivé programy - adware. Google na základě podnětů od společnosti Avast zahájil prověřování aplikací a začal je stahovat z trhu.

Global PC Risk Report 2020: 15 % firemních počítačů je vystaveno riziku infekce malwarem
APT útok: Skupina hackerů špehovala středoasijské firmy a státní instituci
Seznam.cz požaduje od Googlu náhradu škody v hodnotě 9,072 miliardy Kč
INFO: v Google Play 47 adware aplikací

Obchod s aplikacemi Google Play nabízí i nadále herní aplikace obsahující škodlivé programy – adware. Google na základě podnětů od společnosti Avast zahájil prověřování aplikací a začal je stahovat z trhu.

V současné době je v Google Play stále dostupných 19 z nich, které Google nadále prověřuje.

Tento adware je součástí rodiny HiddenAds. Uživatelům zobrazuje vtíravé reklamy a láká je ke stažení tím, že se vydává za hry. Slibují například, že virtuálně „nechají vaše auto létat přes silnici, stromy a kopce,“ abyste mohli střílet zločince z vrtulníku, nadšencům do domácích prací chce zase umožnit virtuálně žehlit své oblečení. Společnost SensorTower odhadla, že si tyto aplikace stáhlo přes 8 milionů uživatelů.

„Google dělá vše pro to, aby zabránil HiddenAds dostat se do Obchodu Play, škodlivé aplikace však stále nacházejí nové způsoby, jak zamaskovat svůj skutečný účel, aby proklouzly na platformu a následně i do telefonů uživatelů. Uživatelé musí být při stahování aplikací do svých telefonů ostražití. Doporučujeme vždy zkontrolovat profil aplikací i neúměrná oprávnění, která aplikace vyžaduje a pozorně pročíst recenze,“ popisuje analytik Avastu Jakub Vávra.

Četné uživatelské recenze v Obchodě Google Play uvádějí, že aplikace upoutaly jejich pozornost prostřednictvím reklam na YouTube když slibovaly jinou hru, než jakou aplikace nakonec poskytly. Po stažení zaplavily jejich telefony reklamy.

„Vývojáři adwaru stále častěji používají kanály sociálních sítí, tak jako by to činili běžní marketéři. V září jsme viděli šíření adwaru přes TikTok. Tentokrát uživatelé hlásili, že se s reklamami propagující hry setkali na YouTube. Popularita těchto sociálních sítí z nich dělá atraktivní reklamní platformu, a to i pro kyberzločince, kteří se tak zaměřují na mladší publikum,“ popsal Jakub Vávra.

Rodina HiddenAds je trojský kůň maskovaný za bezpečnou a užitečnou aplikaci, která ale  zobrazuje rušivé reklamy i mimo své prostředí. Tyto kampaně zneužívají stávající herní aplikace, přidávají do nich agresivní funkce HiddenAds a zobrazují nechtěné reklamy uživatelům. Nenápadné funkce, jako je skrytí jejich ikon a zobrazení relevantních reklam, znesnadňují identifikaci a odstranění takového adwaru.

Seznam HiddenAds aplikací v Obchodě Google Play naleznete zde.

Jak poznat adwarové aplikace

Adware je obecně druh škodlivého softwaru, který bombarduje uživatele nadměrnými reklamami v aplikaci i mimo ni. Aplikace mají mnoho recenzí s pěti a jednou hvězdičkou. Recenze obvykle uvádějí nízkou funkčnost a / nebo nadměrné množství reklam. Případně jsou až příliš nadšené a pozitivní.

Pokud kliknete na účet vývojáře adware, aplikace typicky bude na Google Play mít v portfoliu pouze jednu aplikaci, což je určitě důvod k podezření. Tito developeři to tak dělají proto, aby se vyhnuli situaci, kdy bude jejich profil odstraněn a oni by ztratili více aplikací najednou.

Uživatelé se mohou vyhnout tomu, aby se stali obětí stahování jakéhokoli adwaru HiddenAds tak, že si pozorně pročtou recenze aplikace a zkontrolují oprávnění, která vyžaduje.

KOMENTÁŘE

WORDPRESS: 0
DISKUZE 0