Do Česka přichází Trendyol. Turecké internetové tržiště patřící Číňanům nasadí agresivně nízké ceny

DomůByznys

Do Česka přichází Trendyol. Turecké internetové tržiště patřící Číňanům nasadí agresivně nízké ceny

Do Česka míří další online tržiště s módou. K expanzi má čínsko-turecký Trendyol „bezedný“ rozpočet.

COOP míří do onlinu. Družstevníci instalují i vlastní výdejní boxy
Estonský scaleup Pipedrive uvedl nového asistenta prodeje s umělou inteligencí
E-shopy s módou v ČR loni zaznamenaly obrat 31 miliard Kč
Aukro, které patří do portfolia skupiny Pale Fire Capital, spouští Aukro REALITY

Na český trh v prvním čtvrtletí letošního roku vstoupí turecké online tržiště Trendyol. Kromě Česka začne společnost, která nabízí zejména oblečení, působit také v Rumunsku, Řecku a Maďarsku. Loni v Česku online tržiště spustila polská firma Allegro nebo německý Kaufland.

Mezinárodní expanze Trendyol má strategii rychlého růstu na dalších trzích Evropy. Úspěšný nakupovací koncept z Turecka za nízké ceny chce utrhnout další market share díky zdánlivě bezedným rozpočtům do reklamy a sázce na ultrarychlou módu, kde kolekce vznikají v řádu týdnů.

Po silném Allegru spěchá na trh další hráč

Část Čechů ještě nestihla vstřebat příchod nových internetových tržišť Allegro.cz a Kaufland.cz a za dveřmi už netrpělivě přešlapuje další nažhavený online gigant, který chce hrát světovou ligu – turecký Trendyol.

Co od něj lze čekat? Větší konkurenci v online prostoru, lítý boj o zákazníky orientované na nejlacinější zboží a také zaplavení všech kanálů reklamou.

Jako obvykle jsou kolem příchodu nového digitálního rivala samé tajnosti, přestože se má ukázat během pár měsíců. „V prvním čtvrtletí 2024 vstoupíme na trh východní Evropy. Začneme v Rumunsku, Řecku, Maďarsku a v České republice. Počet zemí budeme dál rozšiřovat,“ uvedl ředitel Trendyolu Erdem Inan na konferenci v ázerbájdžánské metropoli Baku.

Jeho devizami jsou podle něj velké investice a neúnavný marketing. Na expanzi, která necílí jen na Evropu, získala firma v roce 2021 zhruba 1,5 miliardy dolarů (přes 34 miliard Kč) od investiční banky Softbank. Tato finanční instituce má mimo jiné podíl v čínském konglomerátu Alibaba Group, který je majoritním vlastníkem tureckého tržiště Trendyol.

Alibaba vlastní také některým Čechům důvěrně známé tržiště AliExpress orientované na levné zboží všeho druhu.

Detaily k východoevropské expanzi Trendyol nezveřejnil, ale leccos se dá vyčíst ze stop, které po sobě zanechal v jiných zemích.

 

V Německu, kam v roce 2022 poprvé vykročil mimo domovské Turecko, začal levnou módou, na které v roce 2010 vznikl. Časem nejspíš nabídku rozšíří do jiných kategorií jako v Turecku –⁠ může to být spotřební zboží, elektronika apod.

Podle americké společnosti SimilarWeb, která měří návštěvnost, se v prvním roce v Německu stal nejrychleji rostoucí módní platformou. Od masivních investic do reklamy a rozvoje si slibuje, že u sousedů v roce 2025 tržby překročí tři miliardy eur.

Nová studie State Of Fashion americké poradenské firmy McKinsey o globálním stavu módního průmyslu zařadila turecko-čínské tržiště mezi pokrokové e-commerce firmy „třetí generace“, které svůj úspěch staví na nízké ceně, rychlém dodání a budování základny věrných zákazníků. Přirovnáváno je k čínským dravcům Shein a Temu, kteří si český trh začali prošlapávat před Vánocemi.

„Trendyol patří do podobné kategorie. Svou mezinárodní expanzi staví na agresivní marketingové kampani pro získání zákazníků i za cenu negativních marží, výrazně nižších cenách a takzvané ‚gamifikaci‘ zákaznické zkušenosti připomínající až kasino: výherní kola, slevy platné jen při okamžitém nákupu a podobně,“ popisuje pro Seznam Zprávy David Antoš, analytik společnosti Boston Consulting Group.

Zdroj: média, Seznam Zprávy

 

KOMENTÁŘE

WORDPRESS: 0
DISKUZE 0