Koronavirus přispěl k rekordnímu poklesu zboží na dobírku, lidé platí mnohem častěji online. Vyplývá to z dat poskytnutých platebním systémem PayU.
Koronavirus přispěl k rekordnímu poklesu zboží na dobírku, lidé platí mnohem častěji online. Vyplývá to z dat poskytnutých platebním systémem PayU.
Tuzemští zákazníci po letech výrazně změnili své nákupní chování. Místo aby zaplatili za zboží objednané online až při jeho převzetí, začali upřednostňovat platbu online. Platba na dobírku klesla z více než 50 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762} na 15 až 20 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762}. V roce 2020 s největší pravděpodobností také zaznamená český trh elektronického obchodování další rekordní tržby. Vyplývá to z dat a odhadů PayU, jednoho z předních hráčů v online platbách v České republice i na světě.
„Česká republika je již dlouho jednou ze zemí, kde jsou lidé při nákupech opatrní. E-shopy si oblíbili, ale dlouho platili až při převzetí zboží, z ruky do ruky, takzvaně na dobírku. A to nejen u balíčků doručených poštou nebo kurýrní službou domů či kanceláře, ale také u transakcí, kdy si lidé vyzvednou objednané produkty v kamenné pobočce e-shopu. V tomto ohledu byl český trh roky více podobný například rumunskému, kde je dobírka ještě oblíbenější, než třeba USA, kde zákazníci naopak dobírku nevyužívají vůbec,“ říká Barbora Tyllová, country manager PayU pro Českou republiku, Maďarsko a Slovensko.
Hlavním impulsem pro přechod z dobírky na online platby byla karanténní opatření zavedená již na jaře, zejména dočasné uzavření obchodů. Druhým důvodem bylo, že logistické společnosti zavedly takzvané bezkontaktní doručování a lidé po určitou dobu nemohli platit v hotovosti, jak jsou ve většině případů zvyklí. Místo toho platili online předem.
Celý český e-commerce očekává další rekordní rok v oblasti tržeb i objemu online plateb. Poptávka po online nakupování v České republice už překročila nejvyšší úroveň měsíčního rekordu v roce 2019. Doposud zaznamenávali obchodníci největší prodeje Černý pátek a podobné akce na konci roku. V loňském roce byly tradičně nejsilnější měsíce listopad a prosinec, letos je překonaly už jinak obvykle slabý březen, duben i červen.
„Doposud nejsilnější týden roku byl mezi 13. až 19. dubnem. Brzy však může, s ohledem na aktuální protikoronovirová opatření, padnout další rekord. Trend do konce roku bude samozřejmě záviset také na dalším vývoji české ekonomiky, míře nezaměstnanosti, kupní síle obyvatelstva, ale na základě našich čísel a statistik odhadujeme, že celý trh online nákupů a plateb ve srovnání s loňským rokem opět poroste, a že se také zvýší podíl e-commerce na celkovém HDP,“ uzavírá Barbora Tyllová.
KOMENTÁŘE