Hrozba: 200 nových podvodných aplikací v Google Play a App Store

DomůKyberbezpečnost

Hrozba: 200 nových podvodných aplikací v Google Play a App Store

Avast objevil 200 nových podvodných aplikací v Google Play a App Store.

Banky: Pozor na pokusy útočníků dostat se k vašim údajům. Jak se jim bránit?
Vývojáři z STRV v roce 2020 získali na tržbách z aplikací přes 15 milionů dolarů
Fleeceware se snaží vylákat od uživatelů neúměrnou platbu za služby
Robert Šefr: Home Office Security zajistí plošnou filtraci hrozeb bez dopadu na uživatele

Avast objevil 200 nových podvodných aplikací v Google Play a App Store. Mezi nimi aplikace typu věštecké aplikace nebo simulátory slizu za 75 tisíc korun ročně.

Bezpečnostní experti Avastu objevili více než 200 nových podvodných mobilních aplikací v obchodech Apple App Store a Google Play Store. Cílí zejména na děti a mladé uživatele. Konkrétně jde o tzv. fleeceware, což jsou jednoduché aplikace, které lákají na bezplatnou třídenní zkušební verzi, po jejímž uplynutí však uživatelům automaticky naúčtují vysoké týdenní předplatné. Poplatky si podvodníci stahují i tehdy, když uživatel aplikaci z telefonu odinstaluje.

Objevené aplikace zaznamenaly globálně téměř 1 miliardu stažení a příjmy z nich dosud přesáhly 400 milionů dolarů. V Česku byly tyto aplikace staženy 3,5 milionkrát a příjmy z nich činily jeden milion dolarů.

„Oblíbenou strategií fleecewaru je cílit na mladší publikum prostřednictvím hravých a chytlavých reklam na populárních sociálních sítích používající fráze jako ’bezplatná instalace’ nebo ‘zdarma ke stažení’. Ve chvíli, kdy si rodiče všimnou týdenních plateb, může již fleeceware z účtu odčerpat značnou částku,“ říká analytik hrozeb v Avastu Jakub Vávra.

Fleecewarové podvody jsou aktivně inzerovány na hlavních sociálních sítích, jako je Facebook, Instagram, Snapchat a TikTok*. Aplikace lákají uživatele příslibem bezplatné třídenní zkušební doby, avšak poté požadují neobvykle vysoké předplatné. Po skončení zkušební doby je uživatelům aktivováno opakované předplatné – i když aplikaci předtím v telefonu odstranili – které si musí sami zrušit v nastavení obchodu s aplikacemi svého zařízení. Jedna z aplikací například nabízí krátkou bezplatnou zkušební verzi následovanou předplatným v ceně 66 USD za týden. Pokud je uživatel nezruší, může oběť potenciálně vyjít i na 3 432 USD (asi 75 000 Kč) ročně.

„Aplikace, které jsme objevili, jsou převážně zvuky hudebních nástrojů, čtečky e-knih, editory obrázků, fotografické filtry, věštecké aplikace, čtečky QR kódů a PDF a ’simulátory slizu’. Ačkoli aplikace obecně svůj inzerovaný zamýšlený účel plní, není moc pravděpodobné, že by za ně uživatel vědomě dával tak vysoký opakovaný poplatek, zvláště když jsou na trhu levnější nebo dokonce bezplatné alternativy,“ vysvětluje Vávra blíže v blogovém příspěvku.

KOMENTÁŘE

WORDPRESS: 0
DISKUZE 0