Na YouTube kolují podvodné reklamy dětí s rakovinou

DomůKyberbezpečnost

Na YouTube kolují podvodné reklamy dětí s rakovinou

Analytici Avastu identifikovali nový podvod, který se šíří na platformě YouTube nejen v Česku. Jde o reklamní videa s dětmi údajně nemocnými rakovinou, které diváky vyzývají k zaslání finančního příspěvku.

V online hrách se šíří malware Crackonosh
Množí se podvodné zákaznické linky a falešná technická podpora
Podvodné instalátory na stažení her nebo jiného software jsou malware hrozbou
Během pandemie roste počet vyděračských sextortion útoků

Analytici Avastu identifikovali nový podvod, který se šíří na platformě YouTube nejen v Česku. Jde o reklamní videa s dětmi údajně nemocnými rakovinou, které diváky vyzývají k zaslání finančního příspěvku.

V jedné ze srdceryvných reklam sedí Alexandra, malá dívka s krátkými vlasy, v nemocniční košili a při pohledu do kamery pláče. Divákům vypráví, že má rakovinu a její rodina si nemůže dovolit léčbu. Video odkazuje na dárcovskou stránku, podle které jí lidé už přispěli částkou přesahující 650 tisíc dolarů.

Analytici Avastu objevili kanál s celou nabídkou videí Alexandry v různých jazycích, od angličtiny přes arabštinu, francouzštinu, portugalštinu, španělštinu až po hebrejštinu. Jedno z anglických videí má v současnosti více než 1,1 milionu zhlédnutí. Ostatní videa zhlédly desítky až stovky tisíc lidí. Celý kanál má přes 3200 odběratelů.

Reklamy se šíří v Česku a dalších zemích, jako je např. Ukrajina, Nigérie, Izrael, Spojené státy, Velká Británie, Francie, Španělsko a Německo. Avast tyto adresy URL svým uživatelům již blokuje a doporučuje, aby lidé podvodníkům peníze neposílali.

Při dalším hledání narazili analytici Avastu také na další kanály nemocných dívek s podobnými videy, které se jmenují Ariela, Ksenia a Barbara. Dohromady jejich kanály navštívilo více než 10 milionů lidí.

 

„Tento podvod, jako mnoho dalších, zneužívá potřeby a ochoty lidí pomáhat druhým. Nejenže podrývá důvěru lidí v dárcovství a charitu, ale také odvádí peníze, které jsou potřebné u skutečných problémů a organizací. Je navíc možné, že podvodníci k těmto reklamám zneužívají skutečné děti, ať už zdravé nebo nemocné, kterým ukradli už nahraná videa, nebo které nutí ve videích hrát,“ vysvětluje analytik hrozeb v Avastu Pavel Novák.