Nákupy na sociálních sítích do roku 2025 celosvětově výrazně vzrostou, uvádí zpráva Accenture.
Nová studie společnosti Accenture uvádí, že celosvětová oblast obchodování na sociálních sítích, která má v současné hodnotu okolo 492 miliard dolarů poroste do roku 2025 třikrát rychleji než tradiční e-commerce a může dosáhnout celkové hodnoty 1,2 bilionu dolarů.
Předpokládá se, že růst potáhnou především uživatelé sociálních sítí z řad generace Z a mileniálů, kteří budou do roku 2025 stát až za 62 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762} celosvětové útraty na těchto platformách.
Tzv. social commerce znamená, že celý proces nákupu probíhá na platformě sociálních sítí, od výběru produktu až po odbavení a zaslání zákazníkovi. Až 64 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762} dotázaných uživatelů sociálních sítí uvedlo, že v rámci některé z platforem během posledního roku uskutečnili nákup, což podle odhadů společnosti Accenture představuje téměř 2 miliardy nakupujících na sociálních sítích po celém světě.
„Pandemie ukázala, jak moc lidé využívají sociální platformy jako výchozí bod pro vše, co dělají online – zprávy, zábavu a komunikaci,“ říká Martin Šrůma, Strategy & Consulting manažer společnosti Accenture a dodává: „Čas strávený na sociálních sítích neustále roste a odráží skutečnost, jak zásadní jsou tyto platformy v našem každodenním životě. Mění způsob, jakým lidé nakupují a prodávají, což poskytuje nové příležitosti pro uživatelskou zkušenost a nové zdroje příjmů jak pro samotné sociální sítě, tak i další firmy.“
Polovina dotázaných uživatelů sociálních sítí se však obává nedostatečné ochrany spotřebitele – tedy že transakce nebudou dostatečně ochráněny, případně že nebudou moci zboží vrátit. Stejně jako v počátcích e-commerce je i v tomto případě největší překážkou širšího přijetí nedůvěra nakupujících.
Zpráva společnosti Accenture zjistila, že do roku 2025 se v rámci social commerce celosvětově očekává nejvyšší počet nákupů v oblasti oblečení (18 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762} veškerých nákupů na sociálních sítích do roku 2025), spotřební elektroniky (13 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762}) a bytových dekorací (7 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762}). Kosmetika a osobní péče, kterýžto segment je co do celkových prodejů na sociálních sítích spíše menší, se zase rychle prosadí v e-commerce a do roku 2025 budou tyto produkty stát v průměru za více než 40 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762} útraty na digitálních kanálech v dané kategorii.
- Sociální sítě jsou stále častěji využívány v rozvojových zemích. Až osm z deseti jejich uživatelů v Číně využívá sociální sítě i k nákupu, zatímco většina uživatelů ve Velké Británii a USA ještě žádný nákup prostřednictvím těchto platforem neuskutečnila.
- Nakupující v Číně, Indii a Brazílii se více zajímají o různé funkce, pomocí nichž mohou objevovat a vyhodnocovat potenciální nákupy, zatímco nakupující ve Velké Británii a USA kladou větší důraz na výši ceny a slevy.
- Důvěra je důležitější pro starší generace než pro mladší generace. Starší nakupující kladou důraz na bezpečnostní funkcí a oceňují známost značky, zatímco mladší generace lákají živé přenosy a více důvěřují recenzím dalších kupujících.
KOMENTÁŘE