Funkce vyhledávání představuje pro e-shopy stěžejní nástroj ke zvýšení konverzí i zlepšení zákaznické nákupní zkušenosti.
Funkce vyhledávání představuje pro e-shopy stěžejní nástroj ke zvýšení konverzí i zlepšení zákaznické nákupní zkušenosti. V průměru ji používá přibližně pětina nakupujících (18,4 %), pro mnohé e-shopy přitom takoví zákazníci představují 20 až 40 % z celkového obratu.
To ukazuje analýza slovenského startupu Luigi’s Box, který poskytuje e-shopům inteligentní vyhledávání a doporučování produktů pomocí umělé inteligence. Analýza proběhla v průběhu roku 2021 na téměř 1 500 evropských e-commerce webech ze třinácti různých segmentů. Data vzešla z nástroje Luigi’s Box Analytics, který používá přes dva tisíce evropských e-shopů, mezi nimi například BENU, Electroworld, O2, Astratex, Košík.cz, Pilulka.cz či Dedoles.
„Vyhledávání je klíčovou funkcí každého e-shopu. Namísto toho, aby zákazník zdlouhavě procházel veškerý sortiment, může hledaný pojem jednoduše zadat do vyhledávacího pole. Můžeme říci, že se jedná o jakéhosi virtuálního prodavače. Ten, podobně jako prodejce v kamenném obchodě, musí vytušit, co přesně nakupující shání, a správně jej navigovat. Pokud se však uživatel požadovaného produktu nedopátrá, v obchodě nenakoupí a z obchodu často odchází zklamaný,“ vysvětluje Gejza Nagy, CEO a spoluzakladatel Luigi’s Boxu. Přestože vyhledávání v online obchodech používá necelá pětina zákazníků (18,4 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762}), pro mnohé e-shopy představují konverze z vyhledávání 20 až 40 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762} jejich celkového obratu, v některých případech dokonce až 80 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762}.
Hlavní příčinou je styl, jakým zákazníci přistupují ve zmíněných oblastech k nakupování a vyhledávání produktů, ale výsledky jsou dány i povahou samotných výrobků. „V segmentech s nejvyšším poměrem jdou zákazníci obvykle najisto a nakupují výrobky podle specifického názvu nebo produktového kódu. Vizuál výrobku zde slouží spíše ke zhodnocení vhodnosti a potvrzení správného výběru. Oproti tomu při nákupu módy se zákazníci rozhodují právě podle vzhledu zboží, a chtějí proto projít co největší množství sortimentu, použití vyhledávání zde představuje spíše funkci filtrování jejich obecné představy,“ dodává Gejza Nagy. Přesto podle statistik Luigi’s Boxu představuje takto nízké procento konverzí z vyhledávání třetinu až polovinu obratu oděvních e-shopů.
Produkty na stříbrném podnose
Podle analýzy slovenského startupu také průběžně narůstá míra konverze z vyhledávání. V loňském roce přes tuto funkci na počítačích nakoupilo v průměru 23,7 %uživatelů napříč všemi segmenty, tedy o polovinu více než v roce 2019 (15,7 %). A zatímco stolní počítače a notebooky při nákupech stále převládají, neměli by provozovatelé e-shopů zapomínat ani na uživatele nakupující na chytrých telefonech.
Když zákazník tápe
Mezi nejčastější chyby vyhledávačů patří neschopnost poradit si s jednotným a množným číslem, překlepy, slangovými výrazy, cizojazyčnými pojmy nebo faktem, že vyhledávají zboží až od tří zadaných písmen. Problém tak může nastat například v segmentu zdravotnictví, když se zákazník snaží najít produkty jako vitamín „D3“ a vyhledávač je nenajde, přestože e-shop zboží nabízí.
Řešením může být doplnění vyhledávání o funkci tzv. našeptávače, která uživateli zobrazuje možné výsledky při zadávání hledaného výrazu, a to již od prvního písmene. Našeptávač tak dokáže filtrovat výsledky již za pochodu a průběžně zákazníkovi zobrazovat kategorie i značky související s hledanou frází. Tím mu nejen šetří čas, ale současně jej utvrzuje v tom, že e-shop požadovaný produkt nabízí nebo zná.
KOMENTÁŘE