Počet phishingových zpráv se zvýšil o 440 procent

DomůKyberbezpečnost

Počet phishingových zpráv se zvýšil o 440 procent

Od začátku letošního roku se počet phishingových zpráv zvýšil o 440 procent. Zhruba třetina malwaru se šíří e‑mailem.

Marek Dvořák marketingovým ředitelem Alza.cz
Edge řešení Dell rozšiřují IT kapacity mimo datové centrum
Packeta, provozovatel Zásilkovny, má za čtvrt roku tržby přes miliardu
Solitea dokončila akvizici české společnosti Prytanis

Počet detekovaných případů phishingu se podle bezpečnostních expertů opět zvýšil. Vyplývá to z výzkumných dat společnosti ESET.

Od začátku letošního roku eviduje jejich nárůst až o 440 % ve srovnání s předešlým rokem. Útoky se přitom nevyhýbají ani firmám a velkým organizacím a kladou tak velké nároky na jejich IT specialisty.

Aktuálně až čtyřnásobný nárůst objemu phishingových zpráv v Česku je dle bezpečnostních analytiků výsledkem dlouhodobého trendu. Mezi roky 2020 a 2021 vzrostl počet phishingových podvodných zpráv o 100 %. Z celkového počtu všech detekovaných hrozeb pochází přitom až 30 % malwaru právě z e-mailu.

„Z dat, která máme k dispozici, můžeme skutečně vyčíst narůstající trend phishingových kampaní. Jde o metodu, kdy se útočník vydává za důvěryhodnou autoritu s cílem získat citlivá data oběti. Takový způsob útoku označujeme jako sociální inženýrství a vedle útoků prostřednictvím malwaru, jako jsou  spyware nebo ransomware, se již dnes jedná o jednu z nejčastějších strategií, jak zaútočit na citlivá data domácích i firemních uživatelů,“ popisuje Martin Jirkal, vedoucí analytického týmu společnosti ESET.

Spear phishing jako propracovanější forma phishingu

Zvláštní typ phishingu je poté spear phishing. Zatímco samotný phishing probíhá v podobě hromadného odesílání totožné podvodné zprávy mnoha příjemcům, spear phishing je daleko propracovanější formou útoku. Soustředí se na konkrétního jednotlivce či firmu a podvodný e-mail je často sestaven „na míru“ oběti. Zpráva navíc může působit, že je poslána přímo z prostředí dané společnosti. Zaměstnanci pak zpravidla ani nepojmou podezření, že by se mohlo jednat o formu útoku.

„Obrana před phishingem by měla spočívat rovněž v pravidelné edukaci zaměstnanců. Pokud je zaměstnanec dostatečně proškolen, dokáže mnoho podvodných e-mailů odhalit sám. To vše samozřejmě klade nároky na odborný personál, který by se školení a nastavování směrnic a procesů ve firmě věnoval. Úkolem nejmodernějšího bezpečnostního softwaru je tak firemním administrátorům a IT odborníkům správu bezpečnosti maximálně usnadnit a zefektivnit,“ doplňuje Jirkal.

KOMENTÁŘE

WORDPRESS: 0
DISKUZE 1