Průzkum: Při koupi fotoaparátu k Vánocům je klíčový poměr cena výkon a kvalita

DomůTELCO

Průzkum: Při koupi fotoaparátu k Vánocům je klíčový poměr cena výkon a kvalita

Chytrý telefon jako dárek pod vánočním stromečkem? Na první pohled velmi vděčná volba, která udělá radost. Potvrzují to i data výzkumu, který pro společnost vivo provedla agentura IPSOS.

Akcie návrháře čipů Arm otevřely růstem o 10 procent
Sharp uvádí novou řadu barevných multifunkčních tiskáren formátu A3 Future Workplace
Dell uzpůsobuje notebooky Latitude pro práci s umělou inteligencí
ČVUT vyvinulo robota SK8O, může pomoci v doručování zásilek nebo kontrolách budov

Chytrý telefon jako dárek pod vánočním stromečkem? Na první pohled velmi vděčná volba, která udělá radost. Potvrzují to i data výzkumu, který pro společnost vivo provedla agentura IPSOS.

Čechů se ptala, kterým blízkým chytré telefony k Vánocům kupují, na co se při výběru ohlíží a jak pořizují vzpomínky štědrovečerního veselí.

Chytrý telefon jako jistota

Pravděpodobnost, že v české domácnosti pod ozdobeným jehličnanem nějaký chytrý telefon v balícím papíru najdete, je velmi vysoká. V posledních pěti letech ho jako vánoční dárek pořídilo téměř 60 procent Čechů. Ve většině případů ho pořizují sami, přes 16 procent respondentů ale uvedlo, že se na tento finančně nákladnější dárek skládají s někým jiným.

I během letošních Vánoc mobilní telefony nebudou žádnou ojedinělostí. Pro koupi je rozhodnuta téměř pětina respondentů a další pětina ji zatím zvažuje. Nejčastěji půjde celkem nepřekvapivě o dárky pro partnery, partnerky (38,5 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762}) a pro děti (37,1 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762}). Zajímavějších je 17,5 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762} zákazníků, kteří plánují o Vánocích udělat radost telefonem sami sobě.

Nezapomínejme na sebe

Ovlivňuje to nějak výběr z hlediska ceny? Nijak zásadně. V kategorii telefonů do 5.000 korun je situace dokonce úplně identická. Češi jsou ale sami sobě ochotnější kupovat dražší telefony. Hned 28 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762} telefonů „do vlastní ruky“ bude těch z nejvyšší cenové kategorie nad 10.000 Kč. U telefonů pro ostatní tvoří tato kategorie jen 19 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762} celkového výběru.

Obecně je zájem o telefony podle pořizovací ceny poměrně vyrovnaný a zhruba odpovídá grafům výše. Nejvíce letí levné telefony do 5.000 korun. Nejmenší zájem je o druhou nejvyšší kategorii 7.001 až 10.000 korun, zájemci už v takovém případě přece jen raději zainvestují, aby měli jistotu, že obdarovanému udělají co největší radost a telefon mu dobře poslouží.

Vraťme se ale na moment také k nákupům telefonů pro děti a pro partnery nebo partnerky. V tomto případě lze pozorovat zajímavé trendy u jednotlivých pohlaví. Zatímco ženy častěji než muži kupují smartphony dětem, muži naopak výrazně častěji než ženy obdarovávají chytrým telefonem své partnery.

Klíčová je pro Čechy cena a kvalita fotoaparátu

Podle čeho se ale spotřebitelé při nákupu telefonu pod vánoční stromeček nejčastěji orientují? Čísla mluví jasně. Vůbec nejdůležitější je pro více než dvě třetiny zákazníků2 poměr ceny a výkonu. Zhruba třetina zákazníků se pak soustředí na kvalitu fotoaparátu nebo kapacitu baterie.

„Právě ve zmíněných oblastech se společnost vivo vyznačuje velmi zajímavou nabídkou. Modely z řady V včetně aktuálních modelů V29 a V29 Lite nabízejí vysoký výkon a širokou paletu technologických vychytávek za velmi příznivou cenu. Zmínit můžeme třeba zaoblené AMOLED displeje zmíněných modelů nebo inovativní světelný prstenec Aura Light u vivo V29. V nejvyšší řadě X je zase samozřejmostí maximální kapacita baterie a špičková optická výbava, typicky u vlajkových lodí X80 Pro a X90 Pro, vyvinutých ve spolupráci se společností Zeiss,“ připomíná Gabriela Roušarová, zástupkyně společnosti vivo v České republice.

Příjemné zjištění je, že i přes komplikovanou ekonomickou situaci neplánují Češi za každou cenu šetřit. Co nejnižší cena je rozhodující jen pro jednotky procent zákazníků. Na druhou stranu ale příliš vysoký zájem nejeví o prvky bezpečnosti a ochrany soukromí. I v době, kdy je ochrana soukromí maximálně důležitá se na ní u vánočního dárku ohlíží jen zhruba 5 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762} kupců.

Design jako ženská záležitost? Mýtus!

Tyto preference se nijak zásadně neliší v závislosti na pohlaví darujícího. Muži i ženy se při koupi soustředí prakticky na to samé. Významnější rozdíly lze pozorovat při výběru značky, na kterou si potrpí téměř 30 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762} mužů, zatímco ženy výrobce tolik neřeší. Muže také o něco více zajímá použitý operační systém nebo kapacita baterie. Ženy zase velikost displeje a častěji se řídí podle toho, jaký konkrétní telefon obdarovaný chce. Nepotvrdil se mimochodem předsudek, že ženy více zajímá design. „Alespoň v případě vánočních dárků je vizuální atraktivita modelu stejně důležitá pro ženy i muže,“ vypichuje Gabriela Roušarová.

Právě v oblasti designu nabízí vivo vždy mimořádně atraktivní kousky, a to i mezi cenově nejdostupnějšími. Luxusním zpracováním a jemným 120 Hz displejem, tedy vybavením obvyklým pro mnohem dražší modely zaujme například letošní novinka vivo V29 Lite, nyní dostupná ve velmi atraktivní předvánoční slevě. Z davu pak samozřejmě vystoupíte s vlajkovým modelem X90 Pro, pyšnícím se neobvyklými šasi z veganské kůže.

Vysoká důvěra ve výběr na první pokus

Internetové obchody při nákupu dárků často nabízejí příplatkovou jistotu výměny nebo vrácení nevhodného dárku. Ta zřejmě pro Čechy úplnou prioritou není. Využít ji hodlá jen 26 procent dotázaných a přes 67 procent respondentů je přesvědčeno, že službu vůbec nepotřebují. Preference se ale liší v závislosti na věku. Nejmladší zákazníci mezi 18 a 26 roky si svým výběrem tak jistí nejsou a možnost výměny zahrnuje 44 procent dotázaných. Zájem pak postupně klesá a nejméně po ní sahají spotřebitelé ve věku od 45 do 53 let. Zřejmě jsou si jistí, že při výběru dárku nesáhnou vedle.

Výsledky se také výrazně liší v závislosti na vzdělání. Často si pojistku vrácení nebo výměny nechávají lidé se základním vzděláním (přes 53 procent). Se stoupajícím vzděláním pak zájem klesá a připlatí si jen necelých 17 procent vysokoškolských zákazníků.

Radost v dětských očích zachycená navždy

No a jak to vypadá v momentě, kdy vánoční strom září v obýváku a rodina se sejde u štědrovečerní tabule? Pořizování vzpomínek je pro většinu respondentů velmi důležité, vůbec nefotí jen zhruba desetina z nich. Přes sedmdesát procent sází na fotografické schopnosti mobilních telefonů. Pouze zrcadlovku používá jen zhruba pět procent oslovených a zbytek využívá fotoaparát i mobilní telefon.

Pořizování snímků magicky prozářeného večera můžou zpříjemnit dedikované fotografické režimy vivo X90 Pro, při zachycování portrétů rodiny zase zákazníci ocení měkké světlo inovativního nasvětlovacího prstence Auta Light u vivo V29. V každém případě ale i se
smartphony vivo zažijete u vánočního stromu nefalšovanou radost.

KOMENTÁŘE

WORDPRESS: 0
DISKUZE 0