Sněmovnou prošel zákon o elektronických komunikacích omezující nabídky po telefonu

Sněmovnou prošel zákon o elektronických komunikacích omezující nabídky po telefonu

Sněmovnou prošel zákon omezující nabídky po telefonu. Volat pacientovi by podle něj nesměl ale ani lékař.

Největší cvičení ČEPS a NÚKIB prověřilo, jak by energetici zvládli kyberútok
Google bude českým médiím platit za zprávy. Na startu pro 5 vydavatelství
Co říkají odborníci na vládní zakázku za půl milionu na TikToku? Velké pochybnosti!
Michal Merta: Ransomware nepadá na úrodnou půdu, hackeři nyní používají vydírací techniky

Sněmovnou prošel zákon omezující nabídky po telefonu. Volat pacientovi by podle něj nesměl ale ani lékař.

Poslanecká sněmovna ve středu 16. června schválila novelizaci zákona o elektronických komunikacích (ZoEK). Pokud by ji v této podobě přijal senát, nebylo by již možné telefonické oslovování osob či firem bez jejich předchozího souhlasu. V konečném důsledku by zákon ovšem nezlikvidoval pouze nevyžádané reklamní hovory. Telefonovat by svým pacientům a zákazníkům nesměl bez speciálního souhlasu ani lékař nebo autoservis.

Na rozporuplnou novelizaci ZoEK dlouhodobě upozorňuje Asociace direct marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu ADMEZ. Dle jejího právního rozboru by bez předchozího souhlasu nebylo možné uskutečnit tzv. marketingový hovor. Jeho definice ale neobsahuje žádné výjimky. Zahrnuje tedy jak prodej služeb či zboží, tak nabídku zaměstnání, péči o zákazníka včetně řešení reklamací, získávání prostředků pomocí fundraisingu, marketingový průzkum a výzkum, nebo retenční hovor za účelem zabránění odchodu zákazníka ke konkurenci.

Tento zákon by měl chránit spotřebitele, ale je tomu přesně naopak. Pokud občan neuvede svůj kontakt do speciálního seznamu a nedá k němu ještě souhlas, nebude jej smět telefonicky kontaktovat žádný subjekt, který by mohl mít z tohoto telefonátu prospěch nebo zisk. Souhlas může dát ale i konkrétní firmě, čímž budou paralelně vznikat další a další seznamy. Dalším nedostatkem je sama definice, která je tak široká, že omezí úplně vše. Negativní dopady bude mít například i na fundrising neziskových organizací,“ dodává Tomáš Hájek, výkonný ředitel ADMEZ.

Asociace dále poukazuje na fakt, že evropská praxe je opačná. Navrhovaný mechanizmus opt-in seznamu, tedy takového, do kterého se musí zákazník zapsat se souhlasem ke kontaktování má v rámci celé Evropy pouze Německo. V českém pojetí by ale mohly paralelně vznikat tyto seznamy ještě individuálně v jednotlivých společnostech, pokud jim dá zákazník svůj souhlas. Tento model asociace označuje za nepřehledný, a ještě horší než je stávající stav. Ve všech ostatních zemích Evropy funguje systém opt-out. V takovém případě zákazník pouze do jednoho centrálního seznamu zanese svůj kontakt a na ten nesmí call centra volat. Nevznikají tak už žádné další seznamy a vše je srozumitelné jak pro zákazníky, tak komerční subjekty.

Ředitel Hájek se se svým týmem podílel na vyjednáváních s předkladateli zákona Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR a Českým telekomunikačním úřadem. Zástupci těchto institucí opakovaně argumentovali tím, že pouze implementují směrnice stanovené evropským kodexem. Již schválená regulace ovšem z uvedené evropské směrnice nevyplývá. Způsob, jakým je tato úprava v novele ZoEK navržena, navíc neomezuje pouze ochranu spotřebitele, negativně ovlivní i soutěž na volném trhu a bude přispívat k monopolizaci velkých společností.

Zdroj: ADMEZ

KOMENTÁŘE

WORDPRESS: 0
DISKUZE 0