Nákup na třetiny u klientů platformy Twisto mezi svátky zabodoval. Vánoční výdaje si rozložilo 10× víc lidí než dříve.
Nákup na třetiny u klientů platformy Twisto mezi svátky zabodoval. Vánoční výdaje si rozložilo 10× víc lidí než dříve.
“Nakupování vánočních dárků na e-shopech s módou hraje prim už několikátý rok po sobě,” komentuje předvánoční chování zákazníků Jan Hanzlík, country manažer Twisto pro Českou republiku. Uplynulé Vánoce se však nesly také v duchu elektronických hraček, vstupenek na kulturní akce a zážitků ze slevových portálů. Podle dat fintechu do vánočních dárků výrazně promluvil i vstup polského marketplaceu Allegro na český trh. Velkou vánoční novinkou je také způsob placení. Oproti minulému roku se dramaticky zvýšil počet zákazníků, kteří si placení nákupu rozdělili do tří měsíců bez navýšení.
Víc elektro pomocníků, míň věcí do domácnosti
“Na e-shopech s módou utratili naši zákazníci od poloviny listopadu do Štědrého dne minimálně třikrát víc než v jakékoli jiné kategorii. Průměrná hodnota objednávky lehce přesahovala 1 600 korun,” hodnotí Twisto data Jan Hanzlík. V první pětce kategorií, v nichž lidé v předvánočním období lovili vánoční dárky nebo pohoštění na svátky, jsou na druhém místě e-shopy s potravinami, na třetím marketplacy, na čtvrtém elektro e-shopy a na pátém slevové portály. Zajímavé je srovnání s předminulým rokem, kdy v top 5 vůbec nebyly obchody nabízející elektro zboží, čtvrté místo loni místo nich obsadily e-shopy s předměty do domácnosti. Oproti minulému roku objem vánočních nákupů s Twistem vzrostl o 19 %.
Když je Ježíšek za rohem, pomůže tiskárna
Největší nákupní nápor se odehrál ve dvou vlnách. První byla na konci listopadu kolem Black Friday, druhá potom mezi 11. a 14. prosincem. Nákupní chování se začalo lehce měnit s tím, jak se blížil Štědrý den. Den před rozdáváním dárků Češi řešili hlavně zásobení potravinami, kdy většinou dokupovali už jen menší věci, v průměru objednávali za 750 Kč.
“U našich zákazníků vidíme, že 23. prosince se zájem obrací hlavně k e-shopům, kde můžou dárky získat okamžitě, to znamená třeba koupit a hned vytisknout. Den před Štědrým dnem jsme proto zaznamenali nejvíc objednávek na slevových portálech a na e-shopech, které nabízejí lístky na kulturní akce,” říká country manažer Twista s tím, že částka za vstupenky se v průměru pohybovala kolem 1 900 Kč. Tyhle nákupy na poslední chvíli si dopřávali hlavně muži, den před Štědrým dnem jim patřilo 60 % objednávek.
Extrémní nárůst nákupů na třetiny
Uplynulé Vánoce se nesly také v duchu nákupů na třetiny, kdy si lidé na více než 700 e-shopech mohli rozložit jakoukoli částku nad 1 500 korun do tří měsíců bez navýšení. Při srovnání objemu takto rozložených nákupů s minulými Vánocemi jde o enormní nárůst. “Objem peněz, které naši zákazníci zaplatili prostřednictvím služby Nákup na třetiny, se oproti předcházejícímu roku více než zdesetinásobil. Za toto neskutečné navýšení mohou podle nás dva faktory. Zaprvé se nám podařilo zákazníkům vysvětlit, že je to pro ně výhodné. Za rozložení platby do tří měsíců nezaplatí ani korunu navíc a přinese jim to finanční klid. Za druhé si výhody uvědomily i e-shopy. Když Nákup na třetiny prostřednictvím Twista nabízejí, jejich zákazníci u nich nakoupí ochotněji a často i za vyšší částku,” vysvětluje Jan Hanzlík.
Jeho slova potvrzují i čísla. Na e-shopech s elektronikou si zákazníci v průměru rozkládali nákup za 9 700 Kč, na portálech nabízejících vstupenky i na marketplacech za 4 200 Kč, na e-shopech s módou to byla částka kolem 2 800 Kč. “V Nákupu na třetiny vidíme budoucnost. Věřím, že až si zákazníci naplno uvědomí, že si můžou takto mnohem jednodušeji spravovat svůj rozpočet, jeho obliba ještě poroste,” uzavírá Hanzlík.
KOMENTÁŘE