Bezpečnostní společnost Eset potvrzuje data Policie České republiky a uvádí, že celých 31 procent lidí se již někdy stalo cílem podvodu na internetových bazarech.
Bezpečnostní společnost Eset potvrzuje data Policie České republiky a uvádí, že celých 31 procent lidí se již někdy stalo cílem podvodu na internetových bazarech.
Phishing, vishing, inzertní podvody, jejich kombinace a jiné formy podvodného jednání v kyberprostoru jsou stále rozšířenější. Aktuální statistiky Policie České republiky potvrzuje i průzkum společnosti ESET, která právě ve spolupráci s Policií České republiky zjišťovala zkušenost s podvodným jednáním na internetových bazarech. Ten potvrdil obavy: S podvodem se setkala už třetina uživatelů internetových bazarů, pětina z nich přitom podvod dosud nehlásila. Sběr dat byl realizován agenturou Ipsos ve dnech 17. a 18. května 2022 na 1 100 respondentech v České republice.
Ze zjištění společnosti ESET vyplynulo, že více než pětina dotázaných prodává zboží na internetových bazarech často (22,64 %) a téměř polovina respondentů je alespoň jednou k prodeji zboží využila (48,73 %). Nejčastěji pak internetové bazary využívají lidé ve věkové kategorii 30 až 40 let.
Osobně se s podvodem na internetových bazarech setkala téměř třetina všech dotázaných (31 %). Nejsilněji zastoupenou věkovou kategorií občanů, kteří se s podvodem na internetových bazarech již setkali, byla opět skupina ve věku 30 až 40 let. Podvodníci je nejčastěji kontaktovali přes chatovací aplikaci Messenger (12,27 %), e-mail (10,82 {%) či zprávou prostřednictvím aplikace WhatsApp (7,18 %).
„Internetové bazary jsou v poslední době stále populárnější a bylo proto jen otázkou času, kdy zde kyberkriminalita začne narůstat. Z pohledu bezpečnosti se nejedná o nic nového, techniky používané útočníky jsou známé. To, co je nové, je celkový rozsah těchto aktivit. A výsledky tohoto průzkumu jej bohužel potvrzují,“ říká Ondřej Šafář, manažer PR a komunikace společnosti ESET.
Finanční škoda bývá do 5 000 korun, pětina podvod dosud nehlásila
Zhruba pětina všech respondentů uvedla, že včas dokázala podvod poznat a finanční škoda jim v důsledku podvodného jednání nevznikla (20,64%). Necelá desetina pak uvedla, že jim v důsledku podvodného jednání vznikla škoda do výše 1 000 koru.
Bezpečnostní experti z ESETu doporučují postupovat při prodeji na internetových bazarech maximálně opatrně a všímat si i takových detailů, jako je úroveň čestiny nebo naléhavého tónu v komunikaci. V případě, že se na prodejce obrátí kupující s požadavkem na platbu přes kurýrní službu, mohou si legitimitu odkazu ověřit i na stránkách dopravních společností, které před aktuálními podvody také aktivně varují.
„Podvodníci často využívají prvky tzv. sociálního inženýrství, pomocí kterých se během komunikace snaží vzbudit důvěru protistrany. O zboží mají zájem a chtěli by jej co nejdříve. Naléhají. Jedním z aktuálních trendů je, že se vás osoba na druhé straně snaží přesvědčit, že vše uhradila, posílá pro vyzvednutí zboží přepravce a vám zbývá jen potvrdit bankovní údaje na webové stránce, která je ale podvržená,“ uzavírá Ondřej Šafář, manažer PR a komunikace společnosti ESET.
KOMENTÁŘE