Průzkum: 31 procent lidí se stalo cílem podvodu na internetových bazarech

DomůKyberbezpečnost

Průzkum: 31 procent lidí se stalo cílem podvodu na internetových bazarech

Bezpečnostní společnost Eset potvrzuje data Policie České republiky a uvádí, že celých 31 procent lidí se již někdy stalo cílem podvodu na internetových bazarech.

Do Česka přichází Trendyol. Turecké internetové tržiště patřící Číňanům nasadí agresivně nízké ceny
Módní rozcestník Glami kupuje italské Stileo, e-shopům přivedou 500.000 zakázek za měsíc
Výdaje si o svátcích rozložilo 10× víc lidí než rok před tím
Allegro spustilo Česku své online tržiště, láká na prodej bez poplatků

Bezpečnostní společnost Eset potvrzuje data Policie České republiky a uvádí, že celých 31 procent lidí se již někdy stalo cílem podvodu na internetových bazarech.

Phishing, vishing, inzertní podvody, jejich kombinace a jiné formy podvodného jednání v kyberprostoru jsou stále rozšířenější. Aktuální statistiky Policie České republiky potvrzuje i průzkum společnosti ESET, která právě ve spolupráci s Policií České republiky zjišťovala zkušenost s podvodným jednáním na internetových bazarech. Ten potvrdil obavy: S podvodem se setkala už třetina uživatelů internetových bazarů, pětina z nich přitom podvod dosud nehlásila. Sběr dat byl realizován agenturou Ipsos ve dnech 17. a 18. května 2022 na 1 100 respondentech v České republice.

Ze zjištění společnosti ESET vyplynulo, že více než pětina dotázaných prodává zboží na internetových bazarech často (22,64 %) a téměř polovina respondentů je alespoň jednou k prodeji zboží využila (48,73 %). Nejčastěji pak internetové bazary využívají lidé ve věkové kategorii 30 až 40 let.

Osobně se s podvodem na internetových bazarech setkala téměř třetina všech dotázaných (31 %). Nejsilněji zastoupenou věkovou kategorií občanů, kteří se s podvodem na internetových bazarech již setkali, byla opět skupina ve věku 30 až 40 let. Podvodníci je nejčastěji kontaktovali přes chatovací aplikaci Messenger (12,27 %), e-mail (10,82 {%) či zprávou prostřednictvím aplikace WhatsApp (7,18 %).

„Internetové bazary jsou v poslední době stále populárnější a bylo proto jen otázkou času, kdy zde kyberkriminalita začne narůstat. Z pohledu bezpečnosti se nejedná o nic nového, techniky používané útočníky jsou známé. To, co je nové, je celkový rozsah těchto aktivit. A výsledky tohoto průzkumu jej bohužel potvrzují,“ říká Ondřej Šafář, manažer PR a komunikace společnosti ESET.

Finanční škoda bývá do 5 000 korun, pětina podvod dosud nehlásila

Zhruba pětina všech respondentů uvedla, že včas dokázala podvod poznat a finanční škoda jim v důsledku podvodného jednání nevznikla (20,64%). Necelá desetina pak uvedla, že jim v důsledku podvodného jednání vznikla škoda do výše 1 000 koru.

Bezpečnostní experti z ESETu doporučují postupovat při prodeji na internetových bazarech maximálně opatrně a všímat si i takových detailů, jako je úroveň čestiny nebo naléhavého tónu v komunikaci. V případě, že se na prodejce obrátí kupující s požadavkem na platbu přes kurýrní službu, mohou si legitimitu odkazu ověřit i na stránkách dopravních společností, které před aktuálními podvody také aktivně varují.

„Podvodníci často využívají prvky tzv. sociálního inženýrství, pomocí kterých se během komunikace snaží vzbudit důvěru protistrany. O zboží mají zájem a chtěli by jej co nejdříve. Naléhají. Jedním z aktuálních trendů je, že se vás osoba na druhé straně snaží přesvědčit, že vše uhradila, posílá pro vyzvednutí zboží přepravce a vám zbývá jen potvrdit bankovní údaje na webové stránce, která je ale podvržená,“ uzavírá Ondřej Šafář, manažer PR a komunikace společnosti ESET.

KOMENTÁŘE

WORDPRESS: 0
DISKUZE 0