S podvodem se při nákupu v e-shopu setkalo už 8 procent Čechů

DomůByznys

S podvodem se při nákupu v e-shopu setkalo už 8 procent Čechů

Na chytrém telefonu nakupujeme stále častěji, neřešíme ale jeho ochranu. Nejlépe přistupujeme k zabezpečení našich platebních karet.

Dáme jídlo je nově foodora a mění aplikaci
Rohlík.cz zastropuje ceny základních potravin
EK zablokovala plán Booking.com převzít konkurenční eTraveli za 1,63 miliardy eur
Obrat Aukra za 2021 činí 175 milionů korun, proběhly transakce za 3,3 miliardy

Na chytrém telefonu nakupujeme stále častěji, neřešíme ale jeho ochranu. Nejlépe přistupujeme k zabezpečení našich platebních karet.

Vyplývá to z aktuálního průzkumu zaměřeného na online nakupování. Kromě českých e-shopů nadále nakupujeme hlavně v Číně, která i přes meziroční pokles překonává ostatní země Evropské unie a Spojené státy. Při výběru e-shopu se řídíme především předchozí osobní zkušeností a atraktivitou značky, nejnižší cena nerozhoduje. Většina dotázaných však uvedla, že při platbě kartou na internetu využívá limit i dvoufaktorové ověření. Průzkum realizoval ESET ve spolupráci se společností Seznam.cz.

Stejně jako v minulém roce, i letos nakupujeme před Vánoci téměř všichni (98 %) online. Zatímco nejčastěji nakupují Češi stále přes své notebooky, více než polovina dotázaných uživatelů využívá ke svým online nákupům i chytrý telefon nebo stolní počítač. Tablet dle aktuálních zjištění využívá k nákupům jen 14 % dotázaných uživatelů. Pro nákupy přitom využíváme zařízení, která nejsou dostatečně zabezpečená. Dle odpovědí z průzkumu vyplývá, že bezpečnostní software, antivir, používají respondenti nejčastěji na notebooku (76 %), méně častěji na osobním počítači (65 %) nebo chytrém telefonu (59 %).

„Pokud se podíváme na konkrétní případy kybernetických hrozeb, které se pravidelně vyskytují v českém prostředí, nejčastěji se jedná o spyware v případě operačního systému Windows a bankovní malware Cerberus pro operační systém Android. Zatímco spyware cílí na uživatelská hesla uložená například v internetových prohlížečích, malware Cerberus je rizikem pro internetové bankovnictví. A právě ochraně svých online plateb, bankovnictví a přihlašovacích údajů by měli uživatelé během vánočních nákupů věnovat adekvátní pozornost a zabezpečit svá zařízení kvalitním bezpečnostním řešením,” upozorňuje Miroslav Dvořák, technický ředitel české pobočky společnosti ESET.

Pokles je u nákupů z Číny, zlepšujeme se v používání hesel

Mimo nakupování v tuzemských e-shopech je stále více běžné i nakupování ze zahraničí. Nejčastěji nakupujeme zboží z Číny, dále v zemích Evropské unie a USA. S výjimkou Spojených států podíl nakupujících uživatelů ze zahraničí oproti loňskému roku klesl, v případě Číny je pokles při meziročním srovnání ze 40 % na 31%. Aktuální data mohou mít souvislost například i s novými podmínkami pro proclení a placení DPH, které vešly v platnost v letošním roce.

I přestože z průzkumu vyplývá, že se trend v oblasti bezpečné správy přihlašovacích údajů zlepšuje, téměř polovina uživatelů, přesně 45 %, stále používá stejné nebo podobné přihlašovací údaje ke svým účtům v různých e-shopech.

„Z našich dalších průzkumů pravidelně vyplývá, že Češi si obvykle tvoří slabší a krátká hesla, které si mohou dobře pamatovat, využívají k tvorbě hesel oblíbené logické posloupnosti nebo své osobní údaje a používají jedno heslo pro soubor stejných služeb, jako je právě online nakupování nebo účty na sociálních sítích. A to vše bohužel zvyšuje riziko, že se útočníci dostanou k jejich účtům a osobním údajům,“ vysvětluje Dvořák.

 

KOMENTÁŘE

WORDPRESS: 0
DISKUZE 0