S podvodem se při nákupu v e-shopu setkalo už 8 % Čechů

DomůByznys

S podvodem se při nákupu v e-shopu setkalo už 8 % Čechů

Na chytrém telefonu nakupujeme stále častěji, neřešíme ale jeho ochranu. Nejlépe přistupujeme k zabezpečení našich platebních karet.

Amazon i přes růst tržeb o 15 % ve třetím čtvrtletí oznámil pokles zisku
Facebook přidává funkci obchodů Shops do skupin
Češi se vyhýbají poplatku za dobírku, 56 % jich platí online
Online nákupy na internetu vzrostly o 58 %, nejvíce rostou u mobilů

Na chytrém telefonu nakupujeme stále častěji, neřešíme ale jeho ochranu. Nejlépe přistupujeme k zabezpečení našich platebních karet.

Vyplývá to z aktuálního průzkumu zaměřeného na online nakupování. Kromě českých e-shopů nadále nakupujeme hlavně v Číně, která i přes meziroční pokles překonává ostatní země Evropské unie a Spojené státy. Při výběru e-shopu se řídíme především předchozí osobní zkušeností a atraktivitou značky, nejnižší cena nerozhoduje. Většina dotázaných však uvedla, že při platbě kartou na internetu využívá limit i dvoufaktorové ověření. Průzkum realizoval ESET ve spolupráci se společností Seznam.cz.

Stejně jako v minulém roce, i letos nakupujeme před Vánoci téměř všichni (98 %) online. Zatímco nejčastěji nakupují Češi stále přes své notebooky, více než polovina dotázaných uživatelů využívá ke svým online nákupům i chytrý telefon nebo stolní počítač. Tablet dle aktuálních zjištění využívá k nákupům jen 14 % dotázaných uživatelů. Pro nákupy přitom využíváme zařízení, která nejsou dostatečně zabezpečená. Dle odpovědí z průzkumu vyplývá, že bezpečnostní software, antivir, používají respondenti nejčastěji na notebooku (76 %), méně častěji na osobním počítači (65 %) nebo chytrém telefonu (59 %) a tablet chrání jen čtvrtina uživatelů (27 %).

„Pokud se podíváme na konkrétní případy kybernetických hrozeb, které se pravidelně vyskytují v českém prostředí, nejčastěji se jedná o spyware v případě operačního systému Windows a bankovní malware Cerberus pro operační systém Android. Zatímco spyware cílí na uživatelská hesla uložená například v internetových prohlížečích, malware Cerberus je rizikem pro internetové bankovnictví. A právě ochraně svých online plateb, bankovnictví a přihlašovacích údajů by měli uživatelé během vánočních nákupů věnovat adekvátní pozornost a zabezpečit svá zařízení kvalitním bezpečnostním řešením,” upozorňuje Miroslav Dvořák, technický ředitel české pobočky společnosti ESET.

Pokles je u nákupů z Číny, zlepšujeme se v používání hesel

Mimo nakupování v tuzemských e-shopech je stále více běžné i nakupování ze zahraničí. Nejčastěji nakupujeme zboží z Číny, dále v zemích Evropské unie a USA. S výjimkou Spojených států podíl nakupujících uživatelů ze zahraničí oproti loňskému roku klesl, v případě Číny je pokles při meziročním srovnání ze 40 % na 31 %. Aktuální data mohou mít souvislost například i s novými podmínkami pro proclení a placení DPH, které vešly v platnost v letošním roce.

I přestože z průzkumu vyplývá, že se trend v oblasti bezpečné správy přihlašovacích údajů zlepšuje, téměř polovina uživatelů, přesně 45 %, stále používá stejné nebo podobné přihlašovací údaje ke svým účtům v různých e-shopech.

„Z našich dalších průzkumů pravidelně vyplývá, že Češi si obvykle tvoří slabší a krátká hesla, které si mohou dobře pamatovat, využívají k tvorbě hesel oblíbené logické posloupnosti nebo své osobní údaje a používají jedno heslo pro soubor stejných služeb, jako je právě online nakupování nebo účty na sociálních sítích. A to vše bohužel zvyšuje riziko, že se útočníci dostanou k jejich účtům a osobním údajům,“ vysvětluje Dvořák.

Zabezpečení řešíme hlavně u platební karty, v případě e-shopu ne

Při výběru e-shopu, ve kterém chtějí nakupovat, dotázaní uvedli, že nejdůležitějšími kritérii jsou dřívější dobrá zkušenost s obchodem a znalost obchodu. Dále dotázaní zohledňují, jaké jsou podmínky nákupu, a zda mají důvěru v jeho bezpečnost. Důvěryhodnost nejvíce hodnotí podle osobní zkušenosti (83 %), síly značky (72 %) a recenzí (63 %). U bezpečnostních prvků pak zhruba 36 % z nich kontroluje především šifrovanou komunikaci (https). Naopak z průzkumu vyplývá, že lokalita obchodu, dovoz zdarma nebo nejnižší cena zboží nemají na výběr e-shopu zásadní vliv.

„Z průzkumu vidíme, že o tom, zda považujeme konkrétní obchod za bezpečný, rozhoduje spíše předchozí nákup nebo dobrá recenze. Skutečně zásadní technické parametry si kontroluje jen malá část uživatelů. I tak se jedná alespoň o základní jistotu, že je nákup v e-shopu bezpečný,“ říká Dvořák. „Šifrovanou komunikaci uživatel snadno pozná. Webové prohlížeče ji typicky indikují pomocí ikony zámku na začátku adresního řádku,“ doplňuje Dvořák.

Hlavním způsobem platby v e-shopech zůstává online platba kartou, tento způsob úhrady uvedlo více než 67 % dotázaných. Zhruba polovina z nich pak nadále využívá také platbu při osobním vyzvednutí a platbu převodem z bankovního účtu. S ohledem na bezpečnost plateb většina respondentů uvedla, že má nastavený na kartě limit a využívá při placení dvoufázové ověření. Zhruba 16 % dotázaných však uvedlo, že sdílí platební kartu v rámci rodiny.

„Bezpečnosti placení výrazně napomohla nová pravidla z roku 2019, kdy banky musí nyní povinně ověřit transakce uživatele dalším faktorem. Většinou se tak děje pomocí aplikace nebo SMS kódu. Osobně bych také doporučil mít oddělený účet s vlastní kartou pouze pro online platby, se kterou nemáte přístup ke všem svým financím. Nově lze vyžívat také například jednorázové virtuální platební karty, které jsou funkční pouze pro jednu konkrétní platbu,“ doporučuje Dvořák.

S podvodem se setkalo přes 8 procent dotázaných

Přes 8 % dotázaných má vlastní zkušenost s krádeží v souvislosti s platbou v e-shopu, většinou se jedná o zkušenosti staré dva roky až pět let. Ve většině případů se jednalo o částku do 5 000 korun. Dotázaní dále uvedli, že skoro vždy incident reklamovali (8,11 % z 8,17 % podvedených respondentů), své peníze dostali zpět v necelých 70 % reklamací.

„Bez znalosti konkrétních detailů lze jen spekulovat, proč nebylo uznáno více reklamací, ale podvodných e-shopů zkrátka stále přibývá a jsou věrohodnější. Uživatel může snadno podlehnout dojmu, že nakupuje u důvěryhodného obchodníka, ale nemusí tomu tak být. Proto jsme rádi, že již několik let chráníme uživatele před touto hrozbou i díky spolupráci s ČOI, která podezřelé elektronické obchody monitoruje,“ vysvětluje Miroslav Dvořák ze společnosti ESET

„Na Českou obchodní inspekci se v letošním roce obrátilo, jen do konce listopadu, již více než 6 500 nespokojených spotřebitelů právě kvůli e-shopům. Stížnosti se letos týkají nejčastěji webů, které se prezentují jako jakési nákupní galerie, které dle obchodních podmínek provozuje prodejce z Číny, což spotřebitel bez bližšího zkoumání obchodních podmínek netuší a domnívá se, že nakupuje od českého obchodníka,“ říká Jiří Fröhlich, mluvčí České obchodní inspekce.

„Předměty stížností jsou jednak na nedodání zboží, či na dlouhé, i několikaměsíční doby dodání. Doručeno bývá také zboží jiné než očekávané kvality, ale také si stěžují na nemožnost odstoupit od smlouvy do 14 dnů, nebo zamítnutí reklamací dodavatelem v Číně. Všechny rizikové weby evidujeme na www.rizikove.cz. Z tohoto přehledu čerpá i bezpečnostní software ESET a tím spotřebitele chrání. Některé další rizikové weby jsou dokonce zcela anonymní, bez kontaktních údajů, jediným možným kontaktem bývá formulář na stránkách, ale na něj zpravidla nikdo nereaguje,“ uzavírá Fröhlich.

Průzkum společností ESET a Seznam.cz se uskutečnil formou online dotazníku, který mezi 23. a 29. listopadem 2021 vyplnilo 1615 respondentů, z nichž 1582 nakupovalo online (za ně jsou zpracovány výsledky). Vzorek respondentů je z hlediska sociodemografických skupin vyvážený.

KOMENTÁŘE

WORDPRESS: 0
DISKUZE 0