Každý už se asi setkal s červenými automatickými výdejními boxy, které jsou k vidění napříč nejen naší republikou. Jen v ČR jich je více než 2 800.
Každý už se asi setkal s červenými automatickými výdejními boxy, které jsou k vidění napříč nejen naší republikou. Jen v ČR jich je více než 2 800!
Z-BOXy prošly v posledních letech významným vývojem. Tyto výdejní boxy patřící Zásilkovně jsou naprosto unikátní hned z několika pohledů. Jsou energeticky nenáročné, takže eko. Jsou dostupné 24/7. A vydrží prakticky vše. O detailech ze světa Z-BOXů si budeme povídat s Janem Mrózkem, produktovým manažerem Z-BOXů.
O Z-BOXech je známo, že nemají displej, že se tedy nikam nevyťukává žádné heslo ani kód. Jak to funguje?
V tomto jsou Z-BOXy jedinečné. Když si jde zákazník vyzvednout svou zásilku, Z-BOX s ním komunikuje skrze Bluetooth a naší aplikaci, kterou musí mít klient staženou ve svém telefonu, ideálně ještě předtím, než vyzvedává svoji zásilku. Když přijde k boxu, pouze si zapne GPS a Bluetooth, případně ho k tomu aplikace sama vyzve. Pro samotný výdej zásilky nemusí být zákazník připojen k internetu. Pokud má token a je u správného boxu, tak se po stisknutí tlačítka “vyzvednout zásilku” Z-BOX propojí s telefonem a otevře mu schránku se správnou zásilkou. Token pro vyzvednutí zásilky musí mít vygenerován z minulosti, kdy byl připojen k internetu. Mobilní data nebo WIFI – zde není rozdíl. Samotný proces vyzvednutí je tedy offline.
Jak dlouho trvalo, než jste vyvinuli funkční systém tak, aby vše spolu komunikovalo?
Pořád na tom pracujeme a neustále vymýšlíme nové, funkčnější a lepší systémy. Je to nikdy nekončící práce, a to mě na tom baví. Nicméně první verzi fungujícího firmwaru, tedy i softwaru, který slouží pro řízení integračního obvodu, systému desek a ostatních komponent, jsme dávali intenzivně dohromady zhruba 7 měsíců. Měříme s ním v boxech teploty, stavy baterií v reálném čase a také stav inventáře – to znamená kolik je v boxech zásilek, kde přesně jsou umístěné a kolik jich bylo vloženo nebo vybráno. Pomocí tohoto softwaru jsme také schopni v případě nějakého selhání dohrát veškeré informace i zpětně a tyto informace opět použít.
Náš firmware komunikuje se 3 různými kanály. Jedná se o zákazníka, řidiče a samotný interní systém Zásilkovny. To vše musí tento firmware zvládat s ohledem na energetickou náročnost. Není vůbec jednoduché něco tak robustního vyvinout, natož to pak udržovat. Reálně jsme měli už 800 verzí firmwaru. Je to velmi sofistikovaný systém, který je opět neustále zlepšován a připravován na komunikaci s dalšími kanály.
Čím je vybaven Z-BOX, aby ke komunikaci mohlo docházet?
Každý Z-BOX je vybaven základní deskou s SD kartou a mikročipy. SD karet se výhledově chceme zbavit a nahradit je pouze RAM pamětí. Základní deska, společně s SD kartou, uchovávají o Z-BOXech veškeré pro nás důležité informace a s nimi pak pracujeme v rámci našeho firmwaru dál. S boxem pravidelně komunikujeme na několikaminutové bázi tak, abychom vždy měli přehled o to, co se aktuálně na daném boxu děje.
Bude možné Z-BOXy využívat také na něco jiného než na vyzvedávání zásilek?
Právě na tom teď pracujeme. Už během podzimu bude možné Z-BOXy využívat také pro podávání zásilek. Zatím jen pro C2C klientelu, ale pracujeme i na rozvoji pro malé e-shopy. Také pracujeme s variantou, že bude možné si schránku krátkodobě pronajmout jako jakýsi sejf. Když uvedu příklad: schránka by se dala využít pro uschování klíčů při využívání služby sdíleného bydlení, sdílení aut atp. Do budoucna tato služba bude fungovat i pro malé e-shopy, jedná se o propojení několika systémů, které jsou na sobě naprosto nezávislé.
V ČR je nyní více než 2 800 Z-BOXů, celkově jich Packeta má již více než 3500. Plánujete další? A kde se s nimi budeme nejvíce potkávat?
Dalo by se říct, že Z-BOXy rostou jako houby po dešti. A hlavní houbařská sezóna teprve nastane. Vážně, plánujeme veliký růst a naše boxy budou stále více součástí měst, obcí a vesnic. V tuto chvíli se zaměřujeme na zasíťovaní hlavně obcí a měst s cca 5–10 tisíci obyvateli. Důležitý je pro nás ale rozvoj sítě Z-BOXů i v menších obcích s přibližně 500 obyvateli. Tyto obce totiž často nemají obchod, který by s námi mohl spolupracovat jako výdejní místo. Lidé si pro zásilky musí jet například do vedlejší obce, a to není moc pohodlné. Kromě Česka máme Z-BOXy ještě na Slovensku a v Maďarsku, a i tady máme velké plány. Celkově plánujeme instalovat další tisíce Z-BOXů.
Jak probíhá samotná instalace Z-BOXů na konkrétní místo?
Z-BOXy často stojí osamocené, bez ochranné zdi nebo střechy. A proto musí být sestaveny tak, aby odolaly nejrůznějším povětrnostním vlivům, včetně silného větru. Z-BOXy většinou nebetonujeme, ale kotvíme je na připravený prefabrikát, který dáme na srovnanou zem. Druhou možností je umístění pomocí závitových tyčí do země. Jedná se o velmi stabilní možnost, kdy na každý 1 sloupec schránek počítáme hned s několika mechanickými kotvami.
Zní to složitě, ale instalace nového Z-BOXu je rychlá. Naši proškolení technici mají vše hotové v řádech několika málo hodin. Samozřejmě záleží na náročnosti terénu a velikosti instalace – počtu sloupců.
Když srovnáte dnešní Z-BOX se svým předchůdcem, liší se nějak?
Z-BOXy se neustále vyvíjejí a ty dnešní se od svých předchůdců výrazně liší. Na první pohled to ale pro zákazníka patrné není. Dnešní boxy jsou méně energeticky náročné než jejich předchůdci. Dnešní Z-BOX spotřebuje tolik energie na celý den jako běžná žárovka, kterou doma svítíme za 1, 5 hodiny. A k tomu si tu elektřinu ještě vyrobí sám pomocí solárních panelů, které jsou na nich umístěné.
Dnešní boxy jsou také jinak konstruované, lépe těsní a nehrozí, že by do nich například zatékalo. Z-BOXy jsou nejekologičtější a zároveň nejlevnější způsob doručení zásilek k zákazníkovi. Proto intenzivně pracujeme na jejich distribuci nejen po ČR. Pro koncového zákazníka jsou velmi pohodlné v tom, že jsou dostupné 24/7 a práci s naší aplikací zvládne každý, kdo běžně používá chytrý telefon.
KOMENTÁŘE