Chytrá logistika přichází: roboti ve skladech, autonomní kamiony a trasu naplánuje umělá inteligence.
Čtvrtá průmyslová revoluce přetváří svět, jak ho známe. Technologický pokrok stírá hranice mezi fyzickým a digitálním prostředím. V praxi to umožňuje spolupráci strojů a lidí v dosud nevídaném rozsahu. Novým trendům se přizpůsobuje i logistika, jež cílí na dosažení maximální efektivity.
Koncept chytré logistiky znamená propojení skladových systémů, interní dopravy, přepravních technologií a plánovacího softwaru v jednu síť. Ta dokáže automaticky tvořit a upravovat přepravní procesy podle aktuálních potřeb a s ohledem na ostatní články řetězce.
Očekává se, že v logistice bude klíčovou roli hrát umělá inteligence (AI). Analýzou obrovského množství dat může předvídat budoucí objemy výroby a přepravy a přebrat odpovědnost za rutinní úkoly. Díky schopnosti neustále se učit se navíc výkon umělé inteligence bude zlepšovat. „AI a autonomní vozidla učiní dopravu efektivnější, levnější a bezpečnější,“ předpovídá Pero Mićić, přední odborník na budoucí management.
Nižší emise a menší výdaje
Jak si představit chytrou logistiku v praxi? Představte si nástroje umělé inteligence, které dokážou předpovědět, jaké zboží a kam si zákazník objedná, a to několik týdnů předtím, než k objednávce vůbec dojde. Podle toho systém upraví výrobní proces nebo vygeneruje tu nejvýhodnější trasu zboží ze skladu do cíle. Ve skladu zboží vyskladní robot, naloží jej do autonomního elektrického kamionu, který bude následovat aktuální ideální trasu. Takto automatizované plánování tras ušetří čas, pracovní sílu a palivo. Odhaduje se, že tímto způsobem by se celé odvětví mohlo vyhnout zbytečným cestám a snížit emise CO2 o jednu až dvě megatuny, a přitom ušetřit až dvě miliardy eur.
Prozatím si ale nástroje chytré logistiky razí cestu do praxe spíše jeden po druhém. Přední logistické firmy již standardně používají inteligentní dopravní systémy, které vyhodnocují provozní parametry. „Zavedením elektronického systému jsme si zajistili přesný přehled a kontrolu nad našimi vozidly v provozu, včetně technického stavu či dodržování povinných přestávek řidiči,“ vysvětluje Ondřej Stöhr, jednatel největšího českého silo cisternového dopravce Conti-RSC.
Prostřednictvím chytrého systému má společnost přehled rovněž o jízdním stylu jednotlivých řidičů včetně spotřeby paliva a opotřebení vozidla. Díky nástroji se Conti-RSC podařilo výrazně snížit náklady na pohonné hmoty.
Technologie na vzestupu
Poměrně rozšířené jsou už dnes třeba automatické vyskladňovací systémy. Jeden takový loni ve svém ostravském skladu zprovoznila společnost Malfini. Díky robotizaci dokáže firma uskladnit až o pětinu více zboží a rychleji ho odbavit. K robotizaci svých skladových hal přistoupil i Kaufland, jemuž moderní řešení dovolilo navýšit kapacitu skladu až o třetinu.
Revoluci čeká i způsob, jakým se zásilky ke kupujícím dostanou. Dlouho avizované doručování prostřednictvím dronů se konečně stává realitou. Americký gigant Amazon systém spustil již ve dvou městech Spojených států a do konce letošního roku chce novinku představit i v Evropě.
Další z technologií, která bude v logistice hrát velkou roli, je takzvaný internet věcí (IoT), a to například ve formě malého a lehkého lokátoru, který lze přibalit k zásilce, aby hlásil její aktuální polohu. Může však informovat také o dalších hodnotách, pokud je vybaven akcelerometrem, teploměrem či vlhkoměrem.
Komunikace mezi stroji je rovněž základem konvojů autonomních nákladních aut. Moderní kamiony opatřené speciálními senzory se mohou seřadit těsně za sebe a následovat vedoucí vůz, díky čemuž se během jízdy sníží odpor vzduchu, a tím i spotřeba paliva.
Investice do chytré logistiky se v dlouhodobém horizontu vyplatí
Chytrá logistika však neslibuje pouze vyšší efektivitu a úspory, její nasazení přináší i řadu praktických výzev. Jelikož je založena na daleko větší výměně dat a jejich sdílení, vzniká více prostoru pro škodlivý software a hackery, kteří mohou systém narušit. Proto společnosti během přechodu k automatizaci musejí myslet i na investice do bezpečnosti. Řešením je mít vypracovanou bezpečnostní strategii, jež obsahuje vše od šifrovacích protokolů po pravidla nakládání s hesly. Za zvážení stojí také pojištění proti kyberzločinu.
Ani samotné zapojení chytré logistiky do stávajícího provozu není snadné a přináší nemalé náklady. Zahrnuje upgrade hardwaru a softwaru, školení zaměstnanců a také sladění podniku s veškerými novými předpisy. Počáteční náklady se sice mohou zdát příliš vysoké, investice však v dlouhodobém horizontu přinesou úspory díky větší efektivitě, menší spotřebě paliv a snížení odpadu.
„Chytrá řešení do našeho oboru již pronikají. Myslím, že ke zcela autonomním kamionům vede ještě dlouhá cesta, ale plánování pomocí umělé inteligence či propojení různých částí dodavatelského řetězce si dokážu v blízké budoucnosti představit,“ komentuje technologický pokrok Ondřej Stöhr z Conti-RSC.
Směřování logistiky k větší automatizaci je nicméně jasné. Zelenou mu dává i Evropské unie, která v ní vidí jednu z cest, jak snížit emise skleníkových plynů. „Doprava funguje jako páteř, jež spojuje evropské občany a podniky, a proto je důležitá pro nás všechny. Digitální technologie mohou změnit způsob, jakým se pohybujeme, učinit mobilitu chytřejší, efektivnější a také ekologičtější,“ uvádí eurokomisařka pro dopravu Adina Valean.
Zdroj: TZ
KOMENTÁŘE