Na chytrém telefonu nakupujeme stále častěji, neřešíme ale jeho ochranu. Nejlépe přistupujeme k zabezpečení našich platebních karet.
Na chytrém telefonu nakupujeme stále častěji, neřešíme ale jeho ochranu. Nejlépe přistupujeme k zabezpečení našich platebních karet.
Vyplývá to z aktuálního průzkumu zaměřeného na online nakupování. Kromě českých e-shopů nadále nakupujeme hlavně v Číně, která i přes meziroční pokles překonává ostatní země Evropské unie a Spojené státy. Při výběru e-shopu se řídíme především předchozí osobní zkušeností a atraktivitou značky, nejnižší cena nerozhoduje. Většina dotázaných však uvedla, že při platbě kartou na internetu využívá limit i dvoufaktorové ověření. Průzkum realizoval ESET ve spolupráci se společností Seznam.cz.
Stejně jako v minulém roce, i letos nakupujeme před Vánoci téměř všichni (98 %) online. Zatímco nejčastěji nakupují Češi stále přes své notebooky, více než polovina dotázaných uživatelů využívá ke svým online nákupům i chytrý telefon nebo stolní počítač. Tablet dle aktuálních zjištění využívá k nákupům jen 14 % dotázaných uživatelů. Pro nákupy přitom využíváme zařízení, která nejsou dostatečně zabezpečená. Dle odpovědí z průzkumu vyplývá, že bezpečnostní software, antivir, používají respondenti nejčastěji na notebooku (76 %), méně častěji na osobním počítači (65 %) nebo chytrém telefonu (59 %).
„Pokud se podíváme na konkrétní případy kybernetických hrozeb, které se pravidelně vyskytují v českém prostředí, nejčastěji se jedná o spyware v případě operačního systému Windows a bankovní malware Cerberus pro operační systém Android. Zatímco spyware cílí na uživatelská hesla uložená například v internetových prohlížečích, malware Cerberus je rizikem pro internetové bankovnictví. A právě ochraně svých online plateb, bankovnictví a přihlašovacích údajů by měli uživatelé během vánočních nákupů věnovat adekvátní pozornost a zabezpečit svá zařízení kvalitním bezpečnostním řešením,” upozorňuje Miroslav Dvořák, technický ředitel české pobočky společnosti ESET.
Pokles je u nákupů z Číny, zlepšujeme se v používání hesel
Mimo nakupování v tuzemských e-shopech je stále více běžné i nakupování ze zahraničí. Nejčastěji nakupujeme zboží z Číny, dále v zemích Evropské unie a USA. S výjimkou Spojených států podíl nakupujících uživatelů ze zahraničí oproti loňskému roku klesl, v případě Číny je pokles při meziročním srovnání ze 40 % na 31%. Aktuální data mohou mít souvislost například i s novými podmínkami pro proclení a placení DPH, které vešly v platnost v letošním roce.
I přestože z průzkumu vyplývá, že se trend v oblasti bezpečné správy přihlašovacích údajů zlepšuje, téměř polovina uživatelů, přesně 45 %, stále používá stejné nebo podobné přihlašovací údaje ke svým účtům v různých e-shopech.
„Z našich dalších průzkumů pravidelně vyplývá, že Češi si obvykle tvoří slabší a krátká hesla, které si mohou dobře pamatovat, využívají k tvorbě hesel oblíbené logické posloupnosti nebo své osobní údaje a používají jedno heslo pro soubor stejných služeb, jako je právě online nakupování nebo účty na sociálních sítích. A to vše bohužel zvyšuje riziko, že se útočníci dostanou k jejich účtům a osobním údajům,“ vysvětluje Dvořák.
KOMENTÁŘE