Jiří Hlavenka, podnikatel a investor v oblasti informačních technologií, poskytl portálu IToday.cz rozhovor ohledně vývoje situace s vydavatelstvím MF a jeho klíčovými tituly.
Podle posledních zpráv může vydavatelství Mladá fronta, které trpí pod tíhou insolvenčního řízení, získat z prodeje čtyř částí až 50 milionů Kč. Svůj nezávislý názor a zhodnocení situace vydavatelství poskytl serveru IToday.cz ještě před zveřejněním těchto detailů o vývoji insolvence mediální odborník a úspěšný byznysmen Jiří Hlavenka.
Vydavatelství aktuálně prošlo jednáním věřitelů před soudem. Mezi čtyři části vydavatelství, které lze prodat, patří Business Info (zakázka od agentury CzechTrade), online divize, knižní divize nebo časopisy Puntík a Tečka. Na jednání věřitelského výboru to uvedla insolvenční správkyně Petra Hýsková.
Rozhovor IToday.cz s Jiřím Hlavenkou:
Pamatujete v českém mediálním prostředí obdobný konec celého vydavatelství, kdy bez nějakého ohlášení, rozlučkového vydání atd., se vypnou weby a celý provoz vydavatelství včetně klíčových titulů?
J.H.: Sice tam nebylo ohlášení a rozlučka, ale firma byla v insolvenci, což znamená, že nemá prostředky na vlastní provoz. Insolvence je situace, kdy moc nad firmou přebírá (namísto původního majitele) insolvenční správce a ten opravdu nemívá ve zvyku dělat nějaké rozlučky a podobně (řekl bych že něco takového ani dělat nemůže a nesmí). Takže vzhledem k situaci bylo toto spíš očekávané, máte nicméně pravdu, že to nejspíš bylo v historii českého mediálního trhu docela bezprecedentní.
Zhodnoťte prosím, co konec klíčového titulu Euro bude znamenat pro česká byznys média. Jaké vlastně bylo postavení titulu na českém trhu? (..před 10-15 lety chtěl být v Euru každý manažer..)
J.H.: On chce být každý manažer v každém byznysovém titulu, co vychází. Kdyby jich tu bylo dvacet, chtěl by být na obálce ve všech dvaceti. Euro bohužel sestupovalo z docela slavných výšin dlouho, krok za krokem. Nemyslím si přitom, že se dramaticky zhoršila jeho kvalita (jistě se šetří, titul hodně zeštíhlel), ale celý printový trh se scvrkává, deníky počínaje. V podstatě každý titul v tomto segmentu strádá, možná s výjimkou chytře dělaného Forbesu. A tituly těžící z nemalé části z inzerce samozřejmě letos v Covidu dostaly letos „ránu z milosti“. Pro česká byznys média to znamená ztrátu – bylo jich i s Eurem tak akorát do mariáše – ale ne nenahraditelnou.
Myslíte si, že například i z důvodu blížících se parlamentních voleb a z celkového trendu, kdy si vlivní a movití lidé nějakým způsobem zajišťují vliv na veřejnost akvizicemi médií, se tento scénář může stát i Euru, potažmo vydavatelství celkově? Tedy, že projeví zájem nějaký byznysmen a tituly restartuje?
J.H.: Jde hodně o cílovku, která je u tohoto média specifická a docela těžko se mi v hlavě hledá nějaký byznysmen, který by si chtěl akvizicí vydavatele nějak „pojistit“ svůj politicko-ekonomický vliv. Ti, kteří média chtěli mít, je už mají. Ti, kteří je nemají, si svůj vliv zajišťují jinými způsoby. No a pak jsou tu podnikatelé, kteří si nepotřebují žádný vliv zajišťovat.
Jaký vývoj podle vás může mít situace vydavatelství? Bez hodnocení insolvence, je-li možné obnovit provoz titulů a jestli to dává smysl – obchodní, marketingový..? Případně kterých titulů..
J.H.: To bych musel vidět do ekonomiky jednotlivých titulů. Možná se dají akvírovat online média, která se dají relativně bezbolestně přesměrovat na weby akvírujícího konkurenta, tedy „přičíst“ mu nějakou návštěvnost a původní médium beze ztrát zavřít. Ale to by muselo být opravdu za odvoz. Možná mají životaschopnost některé z odborných titulů, ale ekonomicky to budou drobky. A možné je, že podobně jako u webů bude rozprodej po částech dávat smysl pro některé konkurenty i v printu.
Možná otázka na vás i konkrétně. Jste úspěšný v byznysu, viz. Kiwi.com a další projekty..jako člověk, který má jisté možnosti a má vztak k českému mediálnímu trhu, dokázal byste o koupi MF přemýšlet, dávalo by vám to nějaký smysl?
J.H.: Vůbec žádný. Segment tištěných médií se smrskává, byť některé jeho části jsou životaschopné (tzv. pop-sci, dále segment tzv. ženských časopisů), ale ani tam to není zázrak. Ale především mě vůbec nezajímá resuscitovat cosi, co je už nejspíš mrtvé – nic proti tomu, je to specifický obor, kterým se zabývají jiní specialisté, kteří dovedou přijít i k hluboce ztrátové firmě a dokážou ji razantními, velmi bolestivými kroky vrátit k životu. To já neumím.
Na kolik (finančně) odhadujete nutnou investici do vydavatelství pro jeho smysluplnou záchranu a obnovu provozu? (Viz. Insolvence a restart takového mediálního domu..)
J.H.: Pokud jsem pochytil správné informace, věřitelé se hlásí s pohledávkami za 400 mil. Kč. Jsou-li to aspoň většinově oprávněné pohledávky, dává to obrázek o míře ztrátovosti vydavatelství. Nemyslím si přitom, že si tam lidé „žili nad poměry“. Naopak vím, že se hodně šetřilo, přesto nebyli schopní fungovat bez prohlubování ztráty. Je vůbec reálné, aby se vydavatelství s portfoliem, které má, mohlo obrátit do zisku? Dost o tom pochybuji. Všimněme si toho, že vydavatelství je ve špatné situaci už docela dlouho a investora dlouho hledalo – bez výsledku. I to svědčí o tom, jak je to neatraktivní subjekt, byť některé jeho části mohou mít kladnou hodnotu.
Jiří Hlavenka
Podnikatel a investor v oblasti informačních technologií. Vystudoval obor tepelná a jaderná energie na Strojní fakultě Vysokého učení technického v Brně, od začátku 90. let ale podniká právě v oblasti IT. Spoluzakládal například první český internetový obchod Vltava.cz. Podílel se také na založení brněnského vydavatelství Computer Press.
Byl aktivní ve společnosti FAYN Telecommunications (v minulosti FAYN.CZ), která nabízí služby virtuálního mobilního operátora. Investoval své peníze také do vyhledávače letenek Kiwi a dalších projektů.
V roce 2016 byl zvolen jako nestraník za Zelené do zastupitelstva Jihomoravského kraje.
KOMENTÁŘE