APEK: Češi na Vánoce utratí v e-shopech přes 12 miliard

DomůByznys

APEK: Češi na Vánoce utratí v e-shopech přes 12 miliard

Prosinec je (nejen) pro internetové obchody klíčovým obdobím roku. Vánoční nákupy vrcholí, po Black Friday čekají na e-shopy nejhektičtější dva týdny.

MU, ČVUT a VUT založily ústav na kyberbezpečnost
CETIN uzavřel s investiční skupinou KAPRAIN dohodu o koupi Nej.cz
První ThinkPad s procesorem Snapdragon s AI a 5G
Microsoft v Česku od ledna povede Violeta Luca

Prosinec je (nejen) pro internetové obchody klíčovým obdobím roku. Vánoční nákupy vrcholí, po Black Friday čekají na e-shopy nejhektičtější dva týdny.

Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) by Češi během nich mohli utratit v on-line prostředí více než 12 miliard korun. Nakupovat na internetu půjde prakticky až do Štědrého dne, otálet se ale nemusí vyplatit.

Dražší nákupy si plánujeme do on-line prostředí

Začátek prosince je vždy pro e-shopy nejvytíženějším obdobím v roce. Obchodníci jedou na plné obrátky, všichni zaměstnanci a brigádníci se musí otáčet. Češi nákupům na internetu propadli už dávno, období pandemie koronaviru zájem o objednávku zboží na dálku ještě zvýraznil. A přestože letos nečekáme tak velký skok jako v loňském roce, předpokládáme, že i tak bude celkový meziroční růst obratů velmi zajímavý a mohl by přesáhnout 15 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762},“ říká ke klíčovému období pro e-shopy výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Jak vyplynulo z panelového výzkumu mezi on-line spotřebiteli, nejčastěji Češi plánují za vánoční dárky utratit na internetu mezi 2 a 5 tisíci korunami. Takové rozmezí si naplánovalo 38 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762} zákazníků e-shopů. Nejvíce pak budou utrácet nakupující ve věku 35 až 44 let, z nichž se celých 13 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762} chystalo objednat zboží z internetových obchodů za více než 10 tisíc korun. „Z praxe víme, že částky jsou nakonec ještě o něco vyšší, než jaké byly plány,“ upozorňuje Jan Vetyška. Výzkum dále ukázal, že on-line Češi rádi objednávají dražší zboží po síti. „Jestliže zákazníci objednávají alespoň část dárků na internetu, pak utratí vyšší sumy právě v e-shopech. Zatímco v rozmezí 5 až 10 tisíc nakoupí on-line 17,7 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762} respondentů našeho výzkumu, v kamenných obchodech pouze 8,2 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762}. Platí tak stejně jako v minulých letech, že dražší zboží si raději objednáme, zatímco pro to levnější zaskočíme do prodejny.

APEK ale zajímaly i důvody, proč případně někteří spotřebitelé plánují utratit za dárky méně. V meziročním srovnání výrazně poklesly přímé osobní dopady koronavirové krize –  nižší příjmy či dokonce ztráta zaměstnání. Zatímco vloni byly tyto faktory nejčastějším důvodem pro omezení vánočních nákupů, letos panují největší obavy z rostoucí inflace a jejích dopadů.

Osobní odběry ve výdejnách e-shopů až do Štědrého dne, dodání na adresu neodkládat

A do kdy je vhodné dárky v e-shopech objednávat tak, aby se objevili pod vánočním stromečkem včas? Jestliže mají zákazníci zájem o doručení zboží na adresu domů nebo do zaměstnání, je jistě vhodné neváhat. Pro opozdilce budou ale prakticky až do Štědrého dne k dispozici výdejny internetových obchodů. „Rozhodně bych ale nedoporučoval příliš váhat. Přeci jen letos šířku nabídky zboží poznamenaly důsledky související s pandemií koronaviru a mohlo by se tak stát, že vysněný dárek nebude na poslední chvíli kde koupit. V každém případě bych doporučoval objednat co nejdříve, a to především zboží, které má obchodník skladem,“ radí na závěr Jan Vetyška. Podle vyjádření některých dopravních společností by pro garantované doručení balíčků na vybranou adresu do Vánoc měli nakupující udělat objednávky nejpozději v pátek 17. prosince. To samozřejmě platí pro zmíněné skladové zboží a vždy s ohledem na informace v konkrétním e-shopu.

Výzkum mezi on-line spotřebiteli byl připraven na reprezentativním vzorku více než 1300 respondentů ve spolupráci s odbornou agenturou Nielsen Admosphere.

KOMENTÁŘE

WORDPRESS: 0
DISKUZE 0