V dubnu útočil na uživatele Apple reklamní malware Pirrit

DomůKyberbezpečnost

V dubnu útočil na uživatele Apple reklamní malware Pirrit

Reklamní malware Pirrit, který cílí na uživatele počítačů od Apple, útočil na uživatele počítačů výrobce Apple v dubnu nejvíce.

Cisco: Zločinci se z ulic přesouvají do bezpečnějšího kyberprostoru
NÚKIB upozorňuje na rizika online konferenčních služeb, především aplikaci ZOOM
Konference: Kyberbezpečnost v síťových odvětvích
Malé firmy jsou pro hackery čím dál zajímavější

Adware Pirrit, který je v Česku dlouhodobým rizikem pro uživatele zařízení s operačním systémem macOS, se v dubnu objevil ve více než třetině všech detekcí.

Vyplývá to z pravidelné statistiky hrozeb od společnosti ESET. Bezpečnostní analytici také znovu detekovali trojského koně Adload. Ten se nejčastěji šíří spolu s nelegitimními verzemi her a aplikací. Nadále tak platí doporučení, aby uživatelé stahovali všechny programy pouze z oficiálního obchodu App Store.

Dominantní reklamní malware Pirrit, který se v Česku pravidelně objevoval po celý loňský rok, byl v dubnu detekován ve více než třetině všech případů. Oproti březnu tak adware v českém prostředí výrazně posílil. Působení adwaru v zařízení poznají uživatelé například na snížení jeho výkonu či podle vyskakování velkého množství reklamních oken při prohlížení webových stránek.

Adware Pirrit patří do jedné malware rodiny, která je dlouhodobě aktivní, a již na konci loňského roku bylo zřejmé, že ani v tom letošním roce nebude počet jeho detekcí klesat,“ říká Jiří Kropáč, vedoucí virové laboratoře ESET Research v Brně. „Ačkoli není reklamní malware, tedy adware, považován za takovou hrozbu jako spyware nebo ransomware, obezřetnost uživatelů je rozhodně na místě. Při kliknutí na škodlivou reklamu může být uživatel přesměrován na různé podvodné stránky nebo si stáhnout do zařízení další škodlivý kód. V ten okamžik už jsou v sázce jeho citlivá data,“ doplňuje Kropáč.

Adload často parazituje na známých hrách  

Spolu s adwarem Pirrit se v Česku nadále objevuje také reklamní malware Downloader.Adload. Tento trojský kůň se snaží svým chováním uživatele přimět ke stažení dalšího adware, který útočníci často vydávají za populární hry a další známé nástroje a aplikace. Ty však zpravidla nefungují a pouze zobrazují nevyžádanou reklamu. V konečném důsledku může adware v zařízení sbírat například informace o uživateli a jeho chování na internetu.

„Způsob šíření trojského koně Adload je poměrně agresivní. Zneužívá známých balíků software nebo her, které útočníci nabízejí zdarma nebo jako součást dalšího bezplatného programu. Nejčastěji na něj mohou uživatelé narazit v neoficiálních obchodech nebo na různých fórech,“ vysvětluje Kropáč.

Podle dat bezpečnostních analytiků se Adload v Česku v poslední době šíří společně s nelegitimní verzí hry Heroes of Might and Magic.

Ochranou je antivirový software i obezřetnost

Bezpečnostní experti dlouhodobě uživatele upozorňují, aby aplikace a hry stahovali pouze z oficiálních zdrojů.

„Svou bezpečnost v online prostoru máme v první řadě v rukou my sami. Reklamnímu malwaru a s ním spojeným rizikům se uživatelé nejlépe vyhnou tím, že budou aplikace a hry stahovat z App Store. Nabídka služeb a nástrojů je v případě oficiálního obchodu revidovaná a počet potenciálně rizikových aplikací je tak minimální,“ říká Kropáč.

KOMENTÁŘE

WORDPRESS: 0
DISKUZE 1