Podle dražebních portálů schází firmám likvidita

DomůByznys

Podle dražebních portálů schází firmám likvidita

Pandemie a vládní opatření už plně dopadla na řadu odvětví i konkrétních firem. Podle organizátorů dražeb a expertů z dražebních portálů již nyní problematické firmy krachují. Ostatním ale může pomoci očištění aktiv a reorganizace podniku.

Bankovní malware MaliBot je hrozbou pro uživatele mobilního bankovnictví
Avast loni utržil skoro 900 milionů dolarů, tržby mu stouply o více než 2 %
PFC oznamuje investici do polského srovnávače pojištění Mubi
SAP posiluje obchodní a komunikační tým v Česku

Pandemie a vládní opatření už plně dopadla na řadu odvětví i konkrétních firem. Podle organizátorů dražeb a expertů z dražebních portálů již nyní problematické firmy krachují. Ostatním ale může pomoci očištění aktiv a reorganizace podniku.

Nejviditelnější trendy v chování podniků v době pandemie je možné pozorovat u živnostníků a malých firem. Podle Pavla Tomka ze společnosti ADOL Monitor, která se zabývá agregací dat o dražbách, exekucích, insolvencích a prodeji nemovitostí, je hlavním problémem nedostatek likvidity majetku firem.

„Náhlý výpadek plánovaných příjmů kvůli vládním opatřením dopadl nejen na přímo postižené sektory, ale i na jejich dodavatele. Pokud majitel restaurace byl ze dne na den na mizině, tak bohužel ani nezaplatil svému truhláři, dodavateli surovin, dopravcům atd. Nemluvě o propouštění zaměstnanců, kteří spláceli své závazky. Důsledky první vlny vidíme zhruba nyní, kdy pozorujeme nárůst nesplacených dluhů a exekucí. A to jak u lidí, tak i firem,“ vysvětlil pro portál IToday Pavel Tomek z ADOL Monitoru.

Menší podnikatelé proto podle agregovaných dat už během první vlny pandemie zareagovali zeštíhlením provozů. To se na podzim prohloubilo s nuceným přechodem na práci zaměstnanců z domova – homeoffice.

„Nájmy za rozlehlé kanceláře, firemní automobily, výdaje za kancelářské vybavení, tisk. Všechny tyto výdaje se snaží firmy v době homeoffice redukovat, protože nepřináší firmě přidanou hodnotu. Investice naopak směřují do udržení provozu, zajištění efektivity práce zaměstnanců. Řešíme v této věci například prodeje firemních aktiv, revize smluv nájmů firemních prostor apod.,“ uvedl Michal Dittrich z právní kanceláře DITTRICH & Co.

Očista aktiv může proběhnout formou dražby

Podle největšího českého dražebního portálu OKdražby.cz neměla krize dopad na poměr úspěšných a neúspěšných dražeb. Poměr vydraženosti zůstal zhruba na 80 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762}, což potvrzuje zájem o on-line prodej majetku při zeštíhlení firmy.

Dražební trh je vázaný legislativou. Na rozdíl od různých aukcí je účast v dražbě zákonem závazná a na organizátory i účastníky jsou kladeny vyšší nároky. Přesto prodej formou dražby může být pro firmy v procesu reorganizace výhodnější.

„Prodej v dražbě má pevná pravidla. Pokud se firma chce zbavit například energeticky náročné budovy, kterou v rámci zeštíhlení provozu nepotřebuje, pak při prodeji v aukci hrozí, že vítěz nakonec svoji nabídku stáhne a k převodu nedojde. Nebo se nemovitost prodá, ale převod bude trvat několik měsíců. U dražby jsou vztahy více transparentní a pokud dojde k příhozu, stane se přihazující novým majitelem zpětně k okamžiku příhozu,“ komentovala pro IToday.cz Kristýna Průšová z portálu OK dražby.

 

KOMENTÁŘE

WORDPRESS: 0
DISKUZE 0