Výrobní firmy jdou do cloudu, hyperautomatizace pomůže s růstem

DomůSoftware

Výrobní firmy jdou do cloudu, hyperautomatizace pomůže s růstem

Některé české miliardové firmy s nejmodernější a technologicky špičkovou výrobou řeší veškerý obchod stále ještě v Excelu, nebo dokonce jen s tužkou a papírem.

Didier Schapiro je novým obchodním ředitelem Inventi
ČEZ zpřístupňuje VR prohlídku Temelína celému světu
Spotřeba papíru i díky AI v Česku klesla o 1,5 milionu tuny
Optimalizované vyhledávání přináší e-shopům i 40 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762} konverzí

Některé české miliardové firmy s nejmodernější a technologicky špičkovou výrobou řeší veškerý obchod stále ještě v Excelu, nebo dokonce jen s tužkou a papírem.

Chybějící vyspělé řešení pro obchod a jeho navázání na další firemní systémy ale české firmy sráží ve světě. Snižuje konkurenceschopnost a brzdí expanzi. Situace se ale mění, výrobní firmy se začínají otevírat cloudu a stále více i tzv. hyperautomatizaci.

Většina výrobních firem má obvykle zainvestováno do samotných výrobních technologií a mají vyřešené ERP systémy pro plánování a automatizování veškerých podnikových procesů. „V dnešním výrazně zákaznicky orientovaném světě se ale čím dál tím jasněji ukazuje, že ani sebelepší ERP už prostě k úspěchu nestačí,“ říká Jaroslav Luc, Senior Business Consultant ve společnosti Enehano.

Výrobní firmy totiž dosud úplně přehlížely CRM systémy pro řízení obchodních příležitostí a vůbec veškerých procesů na straně zákazníků. CRM typicky ve výrobní firmě buď chybí, je zastaralé nebo s ERP systémem nekomunikuje, a to způsobuje značnou neefektivitu. Všechny tři obvyklé scénáře znamenají jediné – výrobní firmy narážejí na limity dalšího růstu a nemožnost kvalitně automatizovat.

Zatímco v jiných segmentech se do CRM systémů v posledních letech mohutně investovalo, manufacturingu ujel vlak. „Pokud už u nás výrobní firma nějaký CRM systém má, jde o nějaké malé lokální řešení, které ale podnik svými potřebami dávno přerostl. V zahraničí přitom výrobní firmy v mnohem větší míře využívají komplexní CRM platformy typu Salesforce, které se dovedou přizpůsobovat velikosti a aktuálním potřebám podniku,“ vysvětluje Luc.

Cloudové prozření

Změna už ale začala i u nás. Tak jako v mnoha jiných oblastech, i zde pomohl věci uspíšit covid. Na jedné straně vzrostla potřeba flexibility veškerých firemních systémů a na straně druhé se začalo mnohem více hledět i na ekonomickou a energetickou náročnost provozu těchto systémů. Obě tyto skutečnosti se přičinily o to, že i výrobní firmy začaly být otevřenější do té doby obávanému cloudu, cloudovým ERP i CRM systémům a jejich novým možnostem.

Současná ekonomická i společenská situace vyžaduje ale něco navíc. Firmy automatizovat stále chtějí, ale mnohem častěji si kladou otázky typu „Jak to udělat, aby automatizace byla efektivní a přinesla úspory?“ Odpovědí je nový trend tzv. Hyperautomatizace, která spočívá ve spojení několika dosud izolovaných automatizačních procesů použitím pokročilých technologií. „Příkladem může být využití AI za účelem ještě větší automatizace procesů, což umožňuje eliminovat datová sila a dále zlepšit efektivitu a rozhodování,“ říká Jaroslav Luc z Enehana.

Automatizace nesmí sedět v koutě

Hyperautomatizace reaguje na neefektivitu dílčích, osamocených projektů automatizace. V roce 2023 proto můžeme čekat, že přední organizace přejdou ke strategičtějším, celopodnikovým automatizacím. Společnost Gartner předpovídá, že do roku 2024 umožní hyperautomatizace organizacím snížit provozní náklady o 30 {94956223523e30c8113a3a8d6a5ce4812a2cbdf57d9d14e19ce953758f5ce762}. Uprostřed rostoucí ekonomické nejistoty hyperautomatizace urychlí digitální transformaci a podpoří efektivní růst.

„Největší smysl dává hyperautomatizace ve firmách, které vyrábějí komplexní a složitější produkty nebo produkty na míru. Obecně se investice do hyperautomatizace vyplatí firmám s ročním obratem nad 300 milionů korun a také firmám s přesahem do zahraničí nebo s ambicí expandovat. To samé platí i o firmách s několika dceřinkami,“ popisuje Jaroslav Luc z Enehana.

CRM jako začátek

Hyperautomatizace je ovšem velmi komplexní a náročný projekt. Obvykle trvá i několik let a vyžaduje vysoké nároky na finanční i lidské zdroje. O to důležitější je dobrá příprava celého projektu. „Proto jsme i v Enehanu vytvořili speciální oddělení business consultingu, které má za úkol posoudit současnou situaci firmy a doporučit nejlepší postup, vhodné produkty, způsob financování, rozdělení úkolů, navrhnout časový harmonogram a zajistit řadu dalších nezbytných úkonů,“ říká Luc.

Podobná příprava pod dozorem někoho, kdo má s transformačními a automatizačními projekty mnoholeté zkušenosti, je nutným předpokladem úspěchu. Pokud se celý projekt povede, odměnou budou nejen úspory provozních nákladů nebo větší flexibilita, ale také úplně jiný zákaznický zážitek.

KOMENTÁŘE

WORDPRESS: 0
DISKUZE 0