Značky se zabydlují v Metaverzu: Nike, Adidas, Red Bull nebo Coca Cola

DomůByznys

Značky se zabydlují v Metaverzu: Nike, Adidas, Red Bull nebo Coca Cola

Metaverzum, sdílený virtuální prostor již obývají i první retailové značky - Nike, Adidas, Gucci nebo Zara. Pozadu však nezůstávají ani giganty nápojového byznysu Coca Cola, Red Bull nebo Budweiser.

Škoda Auto urychlila nábor s HR aplikací od IBM
Daktela za desítky milionů kupuje Coworkers.ai
Vyšetření sítnice umělou inteligencí už není sci-fi
Startup BotX získal investici 20 milionů korun ze Švýcarska

Nový ekosystém digitálně­reálných světů přichází změnit retail. Metaverzum aktuálně táhnou první značky zejména z módního průmyslu.

Retail čeká další vlna technologických inovací. Metaverzum, sdílený virtuální prostor již obývají i první retailové značky – Nike, Adidas, Gucci nebo Zara. Pozadu však nezůstávají ani giganty nápojového byznysu Coca Cola, Red Bull nebo Budweiser.

„Metaverzum nebo také Metaverse Continuum je dalším krokem ve vývoji internetu a změní způsob, jakým budou maloobchodníci komunikovat se zákazníky, jaké produkty a služby budou nabízet, jak je budou vyrábět a distribuovat,“ říká Martin Šrůma z Accenture ČR a dodává: „Segmentům značek, které již tento prostor využívají, dominuje retail. Například firma Nike zde vloni zpřístupnila svůj Nikeland, kde si návštěvníci mohou vyzkoušet virtuální verze zboží a také zažít zábavu. A slaví s ním první úspěchy, protože dokázal již přilákat přes sedm milionů uživatelů.“ 

V současnosti jsou v metaverzu již aktivní první značky, zejména z módního průmyslu, jako jsou Nike, Adidas, Gucci nebo Zara. Pozadu však nezůstává ani Coca Cola, Red Bull nebo Budweiser. Velmi slibně vypadá také nakupování v metaverzním supermarketu Walmart. Nákupy probíhají ve virtuální realitě s následným fyzickým doručením.

Tento trend nabízí retailu nejen virtuální obchody, ale také prostory rozšířené reality, kde mohou zákazníci zkoumat a zažívat produkty způsobem, který zapojuje smysly a přenáší lidi do nových realit. „Obvykle do tohoto prostoru přistupují lidé pomocí sady brýlí pro virtuální realitu připojených k počítači. Firmy takto mohou v metaverzu velmi intenzivně komunikovat se zákazníkem, a ještě více pracovat s tím, jak značka na lidi působí,“ říká spolumajitel módní značky Vuch Martin Kůs.

Jednoznačně nyní vzniká nový trend, kterého se v první fázi chopili silné značky. „Vidíme, že přední značky zejména z módního retailu, chytily tuto technologickou šanci za pačesy a nyní se na ní chystají stavět další komunikaci se zákazníky, zákaznickou zkušenost a budování toho, jak je značka vnímána. Co si může značka přát více než dostat zákazníka do svého vesmíru,“ Ruslan Skopal, spolumajitel české značky spodního prádla Styx a dodává: „Další hráči na trhu budou jistě následovat, záleží jen na tom, kolik prostředků do toho budou chtít investovat, protože se jedná o velmi nákladnou záležitost.“

Podle studie Accenture Technology Vision 2022 71 % dotázaných vedoucích pracovníků je přesvědčeno, že metaverzum bude pro byznys dobré a 42 % dokonce tvrdí, že bude „průlomovým“ či „transformačním“ faktorem. Pro firmy může být novým způsobem, jak zaujmout zákazníky a přidat fyzický dotek k online vitrínám produktů a služeb.

Metaverzum, jako zcela nové prostředí pro život a nakupování, s sebou pravděpodobně také brzy přinese i nové možnosti placení digitálními měnami. „Peněženky v metaverzu budou podobné těm digitálním s tím rozdílem, že budou umět používat i kryptoměny. Takovou peněženku bude možné použít jak při nákupech v metaverzu, třeba k nákupu virtuálních nemovitostí, tak i k provádění běžných finančních transakcí. Navíc bude pravděpodobně umět i nakupovat a uchovávat unikátní tokeny, které jsou jakýmsi podílem na vlastnictví spojeným s předem definovanými výhodami,“ říká Zuzana Stehlíková z IC Group.

Změní tedy metaverzum způsob, jakým jsme nyní zvyklí nakupovat? Pravděpodobně ano, ale bude to trvat nejméně deset let, než se dostatečně přiblíží mainstreamu. Agentura Gartner však předpovídá, že do roku 2026 zde bude 15 % lidí trávit alespoň hodinu denně. Maloobchodní společnosti se tedy musí začít připravovat již nyní minimálně ve svých dlouhodobých plánech budování IT a vztahu k zákazníkovi.

KOMENTÁŘE

WORDPRESS: 0
DISKUZE 0