Metaverzum, sdílený virtuální prostor již obývají i první retailové značky - Nike, Adidas, Gucci nebo Zara. Pozadu však nezůstávají ani giganty nápojového byznysu Coca Cola, Red Bull nebo Budweiser.
Nový ekosystém digitálněreálných světů přichází změnit retail. Metaverzum aktuálně táhnou první značky zejména z módního průmyslu.
Retail čeká další vlna technologických inovací. Metaverzum, sdílený virtuální prostor již obývají i první retailové značky – Nike, Adidas, Gucci nebo Zara. Pozadu však nezůstávají ani giganty nápojového byznysu Coca Cola, Red Bull nebo Budweiser.
„Metaverzum nebo také Metaverse Continuum je dalším krokem ve vývoji internetu a změní způsob, jakým budou maloobchodníci komunikovat se zákazníky, jaké produkty a služby budou nabízet, jak je budou vyrábět a distribuovat,“ říká Martin Šrůma z Accenture ČR a dodává: „Segmentům značek, které již tento prostor využívají, dominuje retail. Například firma Nike zde vloni zpřístupnila svůj Nikeland, kde si návštěvníci mohou vyzkoušet virtuální verze zboží a také zažít zábavu. A slaví s ním první úspěchy, protože dokázal již přilákat přes sedm milionů uživatelů.“
V současnosti jsou v metaverzu již aktivní první značky, zejména z módního průmyslu, jako jsou Nike, Adidas, Gucci nebo Zara. Pozadu však nezůstává ani Coca Cola, Red Bull nebo Budweiser. Velmi slibně vypadá také nakupování v metaverzním supermarketu Walmart. Nákupy probíhají ve virtuální realitě s následným fyzickým doručením.
Tento trend nabízí retailu nejen virtuální obchody, ale také prostory rozšířené reality, kde mohou zákazníci zkoumat a zažívat produkty způsobem, který zapojuje smysly a přenáší lidi do nových realit. „Obvykle do tohoto prostoru přistupují lidé pomocí sady brýlí pro virtuální realitu připojených k počítači. Firmy takto mohou v metaverzu velmi intenzivně komunikovat se zákazníkem, a ještě více pracovat s tím, jak značka na lidi působí,“ říká spolumajitel módní značky Vuch Martin Kůs.
Jednoznačně nyní vzniká nový trend, kterého se v první fázi chopili silné značky. „Vidíme, že přední značky zejména z módního retailu, chytily tuto technologickou šanci za pačesy a nyní se na ní chystají stavět další komunikaci se zákazníky, zákaznickou zkušenost a budování toho, jak je značka vnímána. Co si může značka přát více než dostat zákazníka do svého vesmíru,“ Ruslan Skopal, spolumajitel české značky spodního prádla Styx a dodává: „Další hráči na trhu budou jistě následovat, záleží jen na tom, kolik prostředků do toho budou chtít investovat, protože se jedná o velmi nákladnou záležitost.“
Podle studie Accenture Technology Vision 2022 71 % dotázaných vedoucích pracovníků je přesvědčeno, že metaverzum bude pro byznys dobré a 42 % dokonce tvrdí, že bude „průlomovým“ či „transformačním“ faktorem. Pro firmy může být novým způsobem, jak zaujmout zákazníky a přidat fyzický dotek k online vitrínám produktů a služeb.
Metaverzum, jako zcela nové prostředí pro život a nakupování, s sebou pravděpodobně také brzy přinese i nové možnosti placení digitálními měnami. „Peněženky v metaverzu budou podobné těm digitálním s tím rozdílem, že budou umět používat i kryptoměny. Takovou peněženku bude možné použít jak při nákupech v metaverzu, třeba k nákupu virtuálních nemovitostí, tak i k provádění běžných finančních transakcí. Navíc bude pravděpodobně umět i nakupovat a uchovávat unikátní tokeny, které jsou jakýmsi podílem na vlastnictví spojeným s předem definovanými výhodami,“ říká Zuzana Stehlíková z IC Group.
KOMENTÁŘE