Podle Ondřeje Šafáře ze společnosti ESET pandemie nezměnila kyberbezpečnostní rizika. V rozhovoru pro IToday.cz zmínil, že největší deficit spatřuje v nedostatečném školení domácích i firemních uživatelů o bezpečném používání IT.
Podle Ondřeje Šafáře ze společnosti ESET pandemie nezměnila kyberbezpečnostní rizika. V rozhovoru pro IToday.cz zmínil, že největší deficit spatřuje v nedostatečném školení domácích i firemních uživatelů o bezpečném používání IT.
V čem vidíte největší příležitosti a výzvy pro ICT management firmy v současné době?
Přestože po řadu měsíců pracuje velká část zaměstnanců firem z domovů, stále není situace ideální. Z našeho vlastního průzkumu vyplynulo, že během druhé vlny pandemie koronaviru v Česku došlo oproti první vlně k poklesu počtu těch zaměstnanců, které zaměstnavatel vybavil potřebným IT vybavením. Na druhou stranu se alespoň mírně zvýšil počet těch, kteří byli v mezičase proškoleni ohledně bezpečného používání hardwaru a softwaru.
Kde vidíte největší rizika u klientů ESETu?
Kyberbezpečnostní rizika se nemění. Největší deficit vidíme v nedostatečném školení domácích i firemních uživatelů o bezpečném používání IT. To platí dlouhodobě a pro celou společnost bez ohledu na to, zda se jedná o naše uživatele či ne.
Jaké jsou nejčastější nedostatky?
Mezi ty patří nedostatečná aktualizace, absence spolehlivého bezpečnostního softwaru, lehkovážné používání hesel a mnohé další.
Řešili jste i nějaký incident i ve vaší firmě v letošním roce?
Úspěšný útok na naší společnost jsme neřešili.
Jak velký měla vládní nařízení spojená s COVID-19 dopad na firemní bezpečnost a práci vašich zaměstnanců?
Zaměstnanců naší společnosti se opatření dotkla jen minimálně. Na vývoj situace jsme reagovali v souladu s vládními nařízeními a v mnoha ohledech šli ještě dále. Například ve věci vybavení zaměstnanců hygienickými potřebami a podobně.
A z hlediska IT rizik?
Interní komunikace ani bezpečnost narušena nebyla. Patříme mezi společnosti, které mohou prakticky bez omezení fungovat na dálku. Veškeré nástroje a procesy nutné pro práci z domova jsme měli zavedené i z toho důvodu, že jsme na letošní rok plánovali rozsáhlou rekonstrukci kanceláří a počítali jsme, že budeme nuceni delší dobu pracovat z domova.
Podle čeho ESET vybírá služby, které zaměstnanci využívají?
Volba a integrace vhodných nástrojů pro bezpečnou práci z domova je jedna věc. Nutné je ale i jejich otestování před přesunem na home office a stejně tak proškolení zaměstnanců.
Jaké byly finanční dopady koronakrize na Eset?
Pandemie koronaviru nás dosud prakticky neovlivnila. Pokles zájmu o některé produkty či služby kompenzoval nárůst u jiných. Na druhou stranu ještě stále nejsme na konci cesty a i toto se může změnit.
KOMENTÁŘE