Přechodem do cloudu lze ušetřit více než 40 % nákladů za IT

DomůByznys

Přechodem do cloudu lze ušetřit více než 40 % nákladů za IT

Hledání úspor je v současné době pro většinu firem klíčovou záležitostí. Zaměstnavatelé redukují počty zaměstnanců, zaměřují se na spotřebu energií a šetří i na investicích a rozvoji podnikání.

Podíl externistů ve vývoji IT projektů se zvýšil nad 50 %
Stravenky a sick days IT zaměstnancům nestačí, chtějí podíl na zisku firmy
Cisco: Polovina firem musela v pandemii inovovat IT, Wi-Fi 6 už používá 20 % z nich
Průzkum: 63 % IT specialistů se cítí duševně v pořádku při práci na dálku

Hledání úspor je v současné době pro většinu firem klíčovou záležitostí. Zaměstnavatelé redukují počty zaměstnanců, zaměřují se na spotřebu energií a šetří i na investicích a rozvoji podnikání.

Ušetřit se ale dá i v oblasti IT, a to například přechodem do cloudu. Využívání cloudové infrastruktury a služeb totiž vychází až o polovinu levněji než provozování vlastních serverů, tedy on premise varianta.

Jednou z hlavních výhod cloudového řešení je, že odpadají vysoké vstupní náklady. Pořídit si vlastní servery totiž vyžaduje investici nejen do primárního i záložního hardwaru, ale také do konektivity, zabezpečení i záložních zdrojů energie. Při přechodu do cloudu tyto náklady v řádu stovek tisíc korun odpadají, protože je poskytovatel rozpouští mezi velké množství firem a jsou poměrným způsobem zahrnuté v měsíčním paušálu za službu.

To samé pak platí o úsporách za energie. On premise server dokáže i kvůli výkonným zdrojům spotřebovat energie za tisíce korun měsíčně. K tomu je ještě třeba připočítat náklady za klimatizaci, která je pro bezproblémový chod zařízení nezbytná, dále za dobíjení záložních baterií a podobně. Spotřeba jednoho fyzického serveru je tak mnohdy velmi podobná ceně virtuálního serveru u poskytovatele cloudových služeb. Avšak díky tomu, že poskytovatel může servery virtualizovat, i tyto náklady pak výrazně klesají.

Pokud firmy provozují on premise řešení, tak si servery většinou kupují s vidinou letité životnosti. Znamená to, že nově pořízený hardware má opravdu velký výkon i kapacitu, aby zastarával pomaleji a je designovaný na zátěžová období, typicky třeba na Vánoce či letní sezónu. Jenže z tak velkého výkonu dokáže firma reálně využít zhruba jen 10 procent, protože v běžném provozu jej nepotřebuje a špičky jsou jen několikrát do roka. „U cloudových služeb ale firma platí jen za výkon, který potřebuje aktuálně, a ne až o Vánocích či za tři roky. Navíc výkon i kapacita se dá škálovat, tedy nárazově zvyšovat i snižovat dle stávající potřeby,“ říká Petr Loužecký, ředitel pro cloudové služby společnosti Algotech s tím, že škálování je záležitostí okamžiku. „V podstatě stačí jednou kliknout a je to.“

V cloudu lze škálovat i licenční zajištění

Přechod do cloudu však nabízí i úspory v oblasti licenčního zajištění. Aby bylo možné vlastní server provozovat, tak je nutné kromě operačního systému a databází pořídit také client access licences pro každého uživatele zvlášť. V rámci interního serveru se ale tyto licence nakupují na maximální počet lidí, kteří s programem budou kdy pracovat, a to například včetně sezónních brigádníků. „Jenže tyto licence po většinu času leží ladem a nejsou využívané. U cloudu tento typ licencování neexistuje, licence jsou totiž obsažené v ceně služby,“ pokračuje Petr Loužecký s tím, že stejně jako výkon a kapacitu, lze i potřebné licence přidávat a ubírat průběžně.

A v neposlední řadě lze využíváním cloudových služeb namísto provozování interních serverů výrazně ušetřit i na lidských zdrojích. Pokud má totiž firma serverů více, tak potřebuje specialisty na správu. Jenomže oblast IT je dnes natolik oborově diferencovaná, že prakticky vzato není možné najít univerzálního zaměstnance, který by obstaral veškeré záležitosti ohledně provozu, servisu, bezpečnosti, podpory pro uživatele a dalších věcí.

Výsledkem je, že buďto společnost začne své IT zanedbávat, čímž se vystavuje bezpečnostnímu riziku, nebo musí najmout více zkušených lidí, které je ale potřeba dobře zaplatit. Jenomže při obsluze pár serverů tito specialisté nebudou plně vytížení. „Kdežto v případě přechodu do cloudu mají uživatelé v ceně služby i kompletní servis, protože poskytovatelé mají na každou oblast své specialisty a pool všech těchto specialistů se sdílí mezi všechny zákazníky,“ uzavírá Petr Loužecký.

KOMENTÁŘE

WORDPRESS: 0
DISKUZE 0